Il grande Originale - skräddarsytt för det italienska köket!

Nyhet! Hyllat rött vin som balanserar kraft och finess - perfekt för det italienska köket!

Nu lanseras hyllade Il Grande Originale i Systembolagets beställningssortiment för 89 kr. Il Grande Originale bjuder på en perfekt balans mellan kraft och finess Italien när det är som bäst!

- Vi förstår varför svenska folket älskar italienska viner! De håller en hög kvalitet till ett bra pris och ofta arbetar man med vin i generationer vilket bidrar till historia och genuinitet. Il Grande Originale hyllar den stolta traditionen och passar väldigt bra till italiensk mat säger Ulrika Olivestedt, inköpare på Iconic Wines.

Il Grande Originale är gjort på soltorkade druvor som ger vinet sina typiska toner av mogen frukt såsom plommon och russin. Just dom här druvorna har lämnats kvar 15-20 dagar längre på sina klasar och under denna period tappar druvorna 50% av sin vikt. De torkade druvorna med sin restsötma ger vinet en högre alkoholhalt, vilket gör vinet perfekt till lite fetare och smakrika rätter– som skräddarsytt för det italienska köket!

Vinet bjuder på mörka toner av plommon, björnbär, blåbär och russin som harmoniserar med rostade toner av mocka och vanilj. Fylligt och rikt med lena tanniner och en lång härlig finish.

Il Grande Originale har bevisat på sin kvalitet genom att kamma hem GULD i den ansedda tävlingen Gilbert & Gaillard 2023!

Il Grande Originale
Alkoholhalt: 15%
Ursprung: Italien

För mer information och högupplösta bilder, kontakta