La Vecchia Via 2004

Nyhet i beställningssortimentet: Årgångsvin från 2004, La Vecchia Via Piemonte Barbera

Nu finns det hyllade årgångsvinet La Vecchia Via 2004 äntligen tillgängligt på den svenska marknaden! La Vecchia Via ”The Old Way” bjuder på en nästan 20 år gammal Barbera för 99 kr. Äntligen är det möjligt att kunna avnjuta ett elegant årgångsvin från populära Piemonte på ett tillgängligt sätt och dessutom till ett plånboksvänligt pris!

La Vecchia Via 2004 är ett medelfylligt vin med mjuk strävhet, elegant syra och lång eftersmak som bjuder på toner av vilda hallon, torkade körsbär, nypon, rosor och rostade toner av kaffe och choklad. Ett spännande vin att njuta av direkt, ge bort i present eller spara på i ytterligare några år. Häll upp ett glas till pizzan, till en krämig svamppasta med mycket parmesan eller varför inte till lite tryffelchips och chark. Med druvor plockade med stor respekt utvecklades ett vin som påminner om det förflutna men fortfarande med en intakt friskhet och en kryddig komplexitet skapad av den långa lagringen.

93p Gilbert & Gaillard
91p – Luca Maroni februari 2023
Mer än prisvärt. Fynd i sin prisklass!Munskänkarna, Rickard Albin feb-23

Dezzani – en ikonisk producent från Piemonte
Bakom hantverket står producenten Dezzani som tillsammans med en av sina odlare haft vinet sparat i väntan på rätt tillfälle. Nu äntligen finns detta back vintage vin av orörda fat tillgängligt i Systembolagets beställningssortiment!

– Jag hade aldrig kunnat tro att jag efter nästan 20 år från skörden skulle få möjlighet att smaka på detta vin med anor från den tiden. Av druvor plockade med stor respekt utvecklades ett vin som påminner om det förflutna men fortfarande med en intakt friskhet och en kryddig komplexitet skapad av den långa lagringen. La Vecchia Via förkroppsligar vår passion för vin och för Piemonte och dess böljande kullar som kan ge oss en helt fantastisk Barbera säger Ernesto Rocca Managing Director på Dezzani.

La Vecchia Via 2004
Druvsort: 100% Barbera
Ursprung: Italien, Piemonte, Asti

För mer information och högupplösta bilder, kontakta;