Herdade dos Lagos Carapeto, 2022

Nyhet i fasta sortimentet: Portugisiska pärlan Herdade dos Lagos Carapeto 2022

Upptäck det bästa av Portugals vintradition! Idag, 1 mars lanseras den portugisiska pärlan Herdade dos Lagos Carapeto på Systembolaget. Vinet finns på hyllan i drygt 200 butiker och kostar 149 kr.

Portugal är ett spännande vinland att upptäcka och det är inte konstigt att fler vinkonsumenter väljer viner från Portugal. Här produceras moderna viner med både fyllighet, generositet och fruktighet.

Herdade dos Lagos Carapeto är ett kraftfullt rött vin med nyanserad, fruktig och kryddig karaktär. Vinet har inslag av fat och bjuder på toner av björnbär, blåbär, viol, rosmarin, lakrits, svartpeppar och vanilj.

Vinet har fått sitt namn från en gammal karta över vår egendom där namnet Carapeto var markerat. Carapeto betyder tagg på portugisiska och användes för att markera ut var fåraherdar och deras boskap befann sig. Nu lever namnet vidare som en symbol för vår historia sägerAntje Kreikenbaum, ägare av Herdade dos Lagos.

Denna portugisiska pärla innehåller en härlig blend av de typiska portugisiska druvorna tinta caiada, petit syrah, alicante bouschet och touriga nacional. Druvorna till vinet odlades i Alentejano-regionen, belägen nära gränsen till Spanien och är känt för sina exceptionella viner. Regionen tillhör en av de 14 Vinho Regional-regionerna i Portugal.

Efter åtta månader av lagring, varav 90% i rostfria ståltankar och 10% på franska ekfat får vinet sin perfekta balans mellan fruktighet och struktur. Varje flaska buteljeras därefter med stor omsorg och precision.

Kombinera gärna vinet med smakrika rätter av lamm, nötkött eller vegetariskt.

Om Herdade dos Lagos:

Herdade dos Lagos vingård ligger beläget vid de soliga sydliga sluttningarna av Portugal. Vingården drivs av den tysk-portugisiska familjen Kreikenbaum, vars rötter sträcker sig från den charmiga staden Bremen till Alentejano där passionen för vinmakning möter århundraden av tradition. Egendomen omfattar 30 hektar vingårdar och här har man arbetat ekologiskt i över fyrtio år med stor kärlek och respekt för naturen. Alentejo, som är en av de mest solfyllda regionerna i Europa, gör det naturligt för gården att driva sin verksamhet med solenergi, totalt har man fem stora solcellsanläggningar. Vinmakare är Marta Verena Pereira och Carsten Heinemeyer.

För Herdade dos Lagos är hållbarhet en självklar del av verksamheten och förutom ekologiska viner har man även hållbarhetscertifieringen WASP, Alentejo Wine Sustainability Program, som ett erkännande för deras engagemang för miljövänliga metoder och socialt ansvarstagande. Utöver sin kärnverksamhet inom vinproduktionen, driver man även ett fågelreservat och olivlundar.