Podere Brizio Rosso di Montalcino

Nyhetssläpp i Systembolagets fasta sortiment: Podere Brizio Rosso di Montalcino

Idag lanserar Systembolaget Podere Brizio Rosso Di Montalcino i deras fasta sortiment. Ettekologiskt vin gjort på 100% Sangiovese med nyanserad smak och inslag av fat, mörka körsbär, örter, plommon, svart te och tobak. Vinet har god lagringspotential och passar perfekt till pasta, svamprisotto, Bistecca Fiorentina eller varför inte till en klassisk charkbricka!

Druvorna till vinet skördades för hand i mitten av september och kommer från Podere Brizios vingårdar i sydvästra Montalcino, cirka 330-350 meter över havet. Vingårdarna ligger med sydvästlig exponering och vätter mot havet och Maremma, ett av Montalcinos varmaste områden.

"Våren präglades av svalt och regnigt väder fram till mitten av maj. Därefter fick vi en drastisk minskning av nederbörden och en konsekvent ökning av temperaturerna. Vinstockarna sattes på prov av vindarna men tack vare vinstockarnas höga ålder och det argonomiska tillvägagångssättet i Podere Brizios vingårdar har man lyckats kompensera för bladavdunstningen. Trots allt var druvorna perfekta och det gick att göra viner med bra struktur och balans" - Stefano Capurso, Corporate Managing Director

89p
The Podere Brizio 2020 Rosso di Montalcino (a certified-organic wine) opens to the ripe and enriched flavors that we can expect of a very warm vintage. This wine flaunts its youth and its bright primary fruit, but it also offers the softness and sweet cherry flavors commonly associated with 2020. Overall, this is a simple and food-friendly red to pair with a family-sized portion of pasta in meat sauce. Some 15,000 bottles were produced.

- Monica Larner (February 2022), Robert Parker Wine Advocate

En pärla i Montalcino
Podere Brizios pittoreska egendom ligger ett stenkast söder om Sienna i det vackra Montalcino landskapet och ägs av Alejandro Bulgheroni Familiy Vineyards. Vinmakare är Luigi Temperini. Egendomen består av en liten idyllisk gård, totalt 27 hektar mark varav 11,5 hektar vingårdar med Sangiovese och 2 hektar olivlundar. Hos Podere Brizio har man fokus på hållbart jordbruk och följer varje enskild druva från vinranka till flaska. Upptäck en vindoftande värld, där du kan uppleva varje vinstock och varje druvklase. Som privatperson har du möjlighet att besöka Podere Brizios boutique hotell med läge på den Toscanska landsbygden omgivet av olivlundar och vingårdar och fantastisk mat.

Podere Brizio Rosso Di Montalcino 2020
Alkoholhalt: 13,5%
Druvsort: 100% Sangiovese
Lagring: Vinet har lagrats ett år på neutrala ekfat om 54 hektoliter. God lagringspotential!
Ekologisk: Ja
Ursprung: Italien, Toscana Rosso Di Montalcino,

För mer information och högupplösta bilder kontakta:
ellen@iconicwines.se