Hope Pinot Grigio

Nytt tillskott i populära Hope-serien! Hope Pinot Grigio

Nu kommer en efterlängtad nyhet på Systembolaget! Den 1 september lanseras äntligen Hope Pinot Grigio från Australien i Systembolagets fasta sortiment.

Bakom Hope Pinot Grigio står den prisbelönta och familjeägda producenten Trentham Estate med sina vinodlingar i distriktet Sunraysia vid Murray Valley och Trentham Cliffs strax utanför Mildura i New South Wales. Egendomen grundades 1988 av Anthony och Patrick Murphy och här har familjen odlat druvor sedan 1909.

We’re very excited about this fantastic opportunity to show one of our favourite white wines – Pinot Grigio – to the Swedish market.
- Anthony Murphy, Trentham Estate Winemaker / Managing Director

Trentham Estate

Trentham Estate Vineyards, South Eastern Australia

Hope Pinot Grigio är ett uppfriskande vin med stor koncentration av moget päron, gula äpplen, tropisk frukt och citrus med en kvardröjande och kryddig finish. Serveras gärna till alla typer av fisk- och skaldjursrätter, kryddiga asiatiska rätter eller vegetariskt. Druvorna till detta härliga vin plockades vid full mognad år 2021 i omgivningarna kring Murray Darling i sydöstra Australien. Årgången bjöd på mycket goda förutsättningar med mycket milt väder, lite regn och bra skördar.

HOPE-serien är framtagen av Iconic Wines tillsammans med några få utvalda vingårdar i Australien och Sydafrika. Ett föredömligt samarbete som resulterat i en populär serie veganviner med olika smakprofiler och druvsorter.

Hope Pinot Grigio
Pris: 119 kronor