Podere Brizio Rosso Di Montalcino

Podere Brizio lanserar ny topp-årgång av deras omtyckta Rosso Di Montalcino!

Podere Brizio Rosso Di Montalcino är ett ekologiskt och fylligt vin med nyanserad smak och inslag av fat, mörka körsbär, örter, plommon, svart te och tobak. Vinet är gjort på 100% Sangiovese och har lagrats på stora fat i ett år. Detta eleganta vin passar perfekt tillsammans med italienska delikatesser som prosciutto eller salami. Vinet har en god lagringspotential!

Den idylliska boutiquevingården Podere Brizio ligger beläget i den berömda vinregionen Montalcino i Toscana och ägs idag av Alejandro Bulgheroni Familiy Vineyards, vinmakare är Luigi Temperini. Egendomen består av totalt 27 hektar varav 11,5 hektar vingårdar med Sangiovese och 2 hektar olivlundar. Hos Podere Brizio har man fokus på hållbart jordbruk och följer varje enskild druva från vinranka till flaska.

2021 är en utmärkt årgång för att visa upp Rosso Di Montalcinos egenheter. Det var en ganska komplicerad skörd med extrema väderförhållanden men septembervädret överraskade och gjorde förutsättningarna mycket bättre. Ibland är det under de svåraste åren som de bästa resultaten uppnås säger Stefano Capurso, Managing Director Podere Brizio.

En pärla i Montalcino.
Som privatperson har du möjlighet att besöka Podere Brizios boutique hotell med läge på den Toscanska landsbygden omgivet av olivlundar och vingårdar i en fantastisk lantlig miljö med ljuvligt rustik italiensk mat.

Podere Brizio Rosso Di Montalcino 2021

Druvsort: 100% Sangiovese
Lagring: Vinet har lagrats ett år på neutrala ekfat om 54 hektoliter. God lagringspotential!
Ekologisk: Ja
Ursprung: Italien, Toscana, Rosso Di Montalcino

För mer information och högupplösta bilder, kontakta;