Tenuta Le Colonne Bolgheri Rosso 2019

Tenuta Le Colonne - en av de få ekologiska producenterna i mytomspunna Bolgheri!

Egendomen Tenuta Le Colonne i Bolgheri som ligger på Toscanas vackra kust räknas idag som ett av Italiens främsta vindistrikt. Här kan man hitta några av världens mest ikoniska och eftersökta viner, kända för sin kraftfullhet och elegans.

Vinregionen Bolgheri är framför allt känd för sina Super Tuscans där ett gäng rebeller på 70-talet frångick Toscanas vinlagar och började blanda in internationella druvsorter vilket gjorde att vinerna nerklassades till Vino da Tavola. Trots nedklassningen, fick vinerna snabbt stjärnstatus och detta var startskottet för vad som idag är vinregionen Bolgheri. Hos Tenuta le Colonne samsas kraftfullhet och elegans i en sällsam balans och man är dessutom en av regionens få ekologiska producenter.

Vinerna präglas till stor del av vulkaniska jordar med stora stenar vilket ger en uttrycksfull mineralitet. Bakom Tenuta Le Colonnes vingårdar står Alejandro Bulgheroni Family Vineyards med General Manager Stefano Capurso i spetsen. Under 2016 köptes den historiska egendomen och idag består Tenuta Le Colonne av totalt 95 hektar, allt certifierat ekologiskt sedan 2019. Vingårdarna ligger endast några kilometer från kusten på mellan 50 och 400 meter över havet.

– För oss startade konverteringen till ekologisk vinframställning från dag ett. Tack vare att vi använder oss av glesare Chianti-inspirerade planteringsmetoder och närheten till havet underlättas luftcirkulationen i vingården och vi slipper på så vis använda bekämpningsmedel säger Stefano Capurso, Managing Director Tenuta Le Colonne/Dievole.

Nytt vineri i marmorstenbrott

Tenuta Le Colonne bygger just nu ett fantastiskt nytt vineri i ett marmorstenbrott precis intill kusten. Det toppmoderna vineriet kommer bestå av tre nivåer där vinframställningen helt kommer drivas av gravitation. Stenbrottets vägg kommer hållas intakt vilket ger perfekta lagringsförhållanden. Första årgången beräknas göras i det nya vineriet 2024.

Det nya vineriet i marmorbrottet

Tenuta Le Colonne Bolgheri Rosso är ett av Tenuta Le Colonnes främsta viner och finns tillgängligt i Systembolagets beställningssortiment för 219 kr. Ett välbalanserat och harmoniskt vin gjort på 50 % Merlot, 30 % Petit Verdot och 20 % Cabarnet Franc. Vinet har lagrats i 12 månader på stora orostade ekfat vilket ger ett fylligt och välbalanserat vin med toner av mörka körsbär, svarta vinbär, björnbär, peppar, ceder, järn och tobak med en sällsam elegans och fräschör.

Vinet har lovordats av vinpressen och årgång 2019 har bland annat fått 93 poäng av Wine Spectator. Tenuta Le Colonne Bolgheri Rosso är ett vin med stor lagringspotential, bäst från 2022 till 2030.

Tenuta Le Colonne Bolgheri Rosso
Sortiment: Beställningssortimentet