The Scream Barbera 2020

The Scream Barbera! En av världens mest ikoniska målningar - nu som vin!

Ett av världens mest omtalade konstverk finns nu som Barbera från en av världens omtalade vinregioner, Piemonte! Här kombineras det bästa av två världar, konst och vin!

The Scream Barbera är ett nyanserat vin som bjuder på pigga och fruktiga toner av mörka körsbär, björnbär, plommon, viol och kryddor. Vinet har en bra integrerad fatkaraktär i både doft och smak, härlig fruktkoncentration och ett långt kryddigt och pepprigt avslut.

Ett otroligt matvänligt vin som passar perfekt till grillens alla läckerheter, varför inte till lamm eller fläskkött med en gräddig potatisgratäng? Sitter även som en smäck till ost- och charkbrickan!

Bakom hantverket The Scream Barbera står den konstintresserade familjeproducenten Cantine Volpi, belägen i Tortona som ligger i Italiens nordvästra hörn i den berömda vinregionen Piemonte. Här har familjen Volpi tillverkat vin sedan 1914 och har numera 5 generationers erfarenhet i ryggen. Barbera är en av de druvor som odlas mest i denna del av Piemonte och familjen Volpi har långa och nära relationer med vinbönderna i regionen för att uppnå högsta kvalité.

”Konst har alltid varit en viktig del av Cantine Volpis historia. De flesta av våra Barbera-vingårdar är historiskt belägna i Volpedo, hemstad för den centrala konstnären Giuseppe Pellizza da Volpedo som grundade den italienska konströrelsen divisionismen. Med The Scream Barbera kombineras det bästa i livet, konst och vin!”
- Marco Volpi, Owner Cantine Volpi

Vinet är veganvänligt och finns i beställningssortimentet, Systembolaget.se

The Scream Barbera 2020
    Druvsort: 100% barbera
    Lagring: 6 månader, blandning av fat och barriques.
    Veganvänligt: Ja
    Ursprung: Italien, Piemonte