Vapenskölden på etiketten tillhör Terrosi Vagnoli familjen som ägde Dievole för ett århundrade sedan och Tocca Stelle betyder just röra vid stjärnorna vilket illustreras på vapenskölden.

Tocca Stelle Chianti Classico 2018 i Systembolagets tillfälliga sortiment

Den 8 december släpps 4800 flaskor av ekologiska Tocca Stelle Chianti Classico från klassiska egendomen Dievole i Systembolagets tillfälliga sortiment.

Ett elegant och nyanserad vin med doft och smak av körsbär, röda vinbär, mineral, anis, salvia, viol, kryddor och ceder. Ett vin med bra koncentration, pigg syra och sandiga tanniner. Kan drickas nu men med fördel lagras 3-4 år.

Dievole nämns för första gången i ett kontrakt daterat till den 10 maj 1090 då gården bytte ägare. Betalningen sägs ha varit två kastrerade tuppar, tre limpor och sex silvermynt. Dievole är definitivt en klassisk egendom i Toscana och med nya ambitiösa ägare sedan 2013, oljemagnaten Bulgherioni, ser framtiden både ljus och hållbar ut.

Vingårdsläget till Tocca Stelle mäter 4 hektar med perfekt solexponering på 360 meters höjd över havet med rankor som är över 40 år gamla. Druvorna skördas för hand under oktober och enbart traditionella druvor används. Vinet lagrades 12 månader i stora, 43 hl, orostade franska ekfat.

• -2018 var ett knepigt år med flera stormar under vår och sommar. Tack och lov kom soliga och varma dagar under September som fick druvorna att mogna och vi kunde säkra kvaliteten, säger Dievoles agronom Lorenzo Bernini.

Dievoles stora fokus ligger på Sangiovese och man gör det i klassiskt snitt där friska körsbärstoner samsas med florala inslag utan att maskeras av för mycket fat. Dievoles egendom befinner sig i södra delen av Chianti Classico strax norr om Sienna runt byn Vagliagli.

Majoriteten av de kuperade vingårdarna är belägna på hög höjd och här samsas förutom regionens stolthet sangiovese andra traditionella druvor som canaiolo och colorino. I Dievoles mening är hållbarhet med respekt för platsen och biodynamisk mångfald nyckeln till ursprungstypiska viner av högsta kvalitet och sedan 2017 är hela vingården om 150 hektar ekologiskt certifierad.

Utmärkelserna har duggat tätt de senaste åren och förutom deras lovordade egendom i Chianti Classico producerar de toppviner i Montalcino under namnet Podere Brizio samt Tenuta Meraviglia i Bolgheri.

Tocca Stelle Chianti Classico 2018
Pris: 179 kronor
Druvsort: 85% Sangiovese; 10% Canaiolo; 5% Colorino.
Ursprung: Chianti Classico, Toscana, Italien.

jessica@iconicwines.se