Maggio Barolo 2016 & Maggio Barbera d'Asti 2018

Två nya tillskott med toppårgångar till Maggio-familjen – vin att åldras med!

Maggio-succén fortsätter och nu lanseras ännu två guldkorn i serien – Maggio Barolo 2016 för 175 kr och Maggio Barbera d’Asti Superiore 2018 för 125 kr!

Maggio Barolo
för endast 175 kr är den bäst prisade Barolon på Systembolaget från toppårgången 2016. Barolo är något utav en storfavorit bland sommelierer och vinkännare världen över och just 2016 är en utav de bästa årgångarna i Piemonte sedan början av milleniumskiftet. Dessutom är vinet lagringsdugligt i upp till 15 år. För att ge det bästa av två världar lanseras även Maggio Barbera d’Asti Superiore som också sannerligen är ett vin att åldras med. Vinet är redo att drickas nu men vinmakaren rekommenderar även att lägga undan några flaskor för framtiden då vinet kan lagras i hela 10-12 år. För att vinet ska få kallas Superiore måste alkoholen vara minst 12,5% och lagras minst 14 månader varav 6 månader på ekfat.

Bakom Maggio Barbera d’Asti Superiore och Maggio Barolo står vinmakaren Luigi Dezzani med sina vingårdar i bland annat Piemonte och Asti. Här växer druvorna på de bästa vingårdslägena i en häpnadsväckande idyllisk miljö. Vinerna härifrån har den högsta kvalitetsbeteckningen som finns i Italien – DOCG.

MAGGIO-serien är framtagen av Iconic Wines i samarbete med producenten Dezzani. Ett föredömligt samarbete som resulterat i en serie stilfulla viner med olika smakprofiler och druvsorter.

Maggio Barolo 2016
Förpackning: 750ml
Alkoholhalt: 14%
Druvsort: 100% Nebbiolo