Ett digitalt stage diving-äventyr – bob hund startar gårdsbutik!

Musikbranschen har genomgått en strukturomvandling i samband med digitaliseringen – en omvandling som sällan gynnar artisterna. Men istället för att ondgöra sig över detta vill bob hund skapa en alternativ affärsmodell för mindre till medelstora artister och för nykomlingar: Bandet vill göra ett ”närodlat”, lokalt alternativ till de globala aktörerna. Lokalt innebär att värdet skapas mellan artist och fans direkt och med färre mellanhänder. De vill åstadkomma detta genom att utveckla en ”gårdsbutik”, en digital plattform där artister kan få direktkontakt med sina respektive fans och därmed också erbjuda dem verktyg att ta kontroll över sin egen verksamhet och en möjlighet att utvecklas över tid.

Artisterna erbjuds en rad redskap att arbeta med i gårdsbutiken och fansen i sin tur kommer närmre artisterna inom en rad spännande områden!

”Precis som på albumet 0-100 och på en konsert ska bob hund tänja på gränserna och uppfinna nya saker vi kan göra tillsammans med fansen och publiken i syfte att skapa nybörjartur livet ut”, säger Thomas Öberg från bob hund.

Gårdsbutiken utvecklas nu initialt för bob hund med avsikten att lösningar/tjänster är generiska så att även andra artister kan kopplas på i ett senare skede.

Den 24/7 tänker bandet genomföra en första workshop i Lund tillsammans med 24 fans, i syfte att fånga in fansens tankar och idéer kring utbudet i gårdsbutiken.

”Vi kommer att behöva fansens intelligens, humor och kompetens för att komma vidare med detta samarbete och denna innovation”.

bob hund har samarbetat med Ideon Innovation i Lund för att hitta formerna för gårdsbutiken. Nu kliver de in i inkubatorn för att jobba hängivet med att få idén att bli verklighet.

”Bob Hunds gårdsbutik har inte bara potential att växa som ett klassiskt bolag, den kommer även att skapa möjligheter till intäkter samt ge makt och hållbarhet åt andra konstnärer/artister. Genom att öka transparensen, kapa mellanhänder och utveckla nya processer kan detta dessutom komma att spridas till andra branscher”, säger Anna Branten från Ideon Innovation.

Kontakt:

Anna Branten, ab@ideoninnovation.se, tel 0733-312210

Ola Andersson, VD, oa@ideoninnovation.se, tel 0708-424873

• Musik

• Stockholm

Ideon Innovation är en företagsinkubator där människor med originella affärsidéer kan nå sin fulla potential. Ideon Innovation strävar efter ett samhälle där tillväxt bygger på mångfald av människor, idéer och kompetens. Se nuvarande bolag här: ideoninnovation.se/our-startups