Takeda avser att förvärva cellterapibolaget TiGenix

Den 5 januari tillkännagav Takeda Pharmaceutical Company Limited (“Takeda”) sin avsikt att förvärva TiGenix NV (“TiGenix”), ett läkemedelsföretag med fokus på utveckling av nya stamcellsterapier. Det totala värdet av affären uppgår till ca 520 miljoner Euro.

”Det här är en mycket viktig affär som visar på det stora och ökande intresset för företag som i likhet med Idogen utvecklar cellterapier”, kommenterar Idogens vd Lars Hedbys.

De fullständiga pressmeddelandena från respektive bolag finns tillgängliga här:

Takeda

TiGenix

Lars Hedbys, vd, Idogen AB

Idogen utvecklar tolerogena immunterapier som programmerar om immunförsvaret. Benämningen ”tolerogen” kommer av att immunförsvaret efter behandling med Idogens terapi selektivt tolererar ett utvalt sjukdomsframkallande antigen. Det innebär en ny behandlingsmetod för svåra sjukdomar med stort medicinskt behov som idag saknar bot ‒ såsom autoimmuna sjukdomar, organavstötning efter transplantation och patienter som har utvecklat antikroppar mot behandling med biologiska läkemedel. Behandlingen bygger på att celler från patientens blod programmeras till dendritiska celler med kapacitet att specifikt motverka den egna kroppens skadliga immunreaktion, utan att påverka immunsystemets funktion i övrigt. Idogens första produkt riktar sig till patienter med svår blödarsjuka (hemofili A) som drabbats av hämmande antikroppar mot sin livsviktiga behandling med koagulationsfaktor VIII. Bolagets andra terapiområde är en tolerogent immunterapi för att förhindra organavstötning vid transplantation, primärt njurtransplantation. Idogens tolerogena immunterapi förväntas minska behovet av immunhämmande läkemedel och förbättra transplantatöverlevnaden, samt därmed samtidigt minska risken för cancer och infektioner. Idogen grundades år 2008 från en immunologisk upptäckt vid Lunds Universitet. För mer information, besök www.idogen.com.

• idogen
  • cellterapi