Offentliggörande av prospekt med anledning av emission i Idogen AB inför planerad notering på AktieTorget

Vid extra bolagsstämma den 10 april 2015 beslutade styrelsen i Idogen AB ("Idogen") att genomföra en emission av units, bestående av aktier och vidhängande teckningsoptioner av serie TO 1, inför planerad notering på AktieTorget. Emissionen genomförs i syfte att finansiera utvecklingsarbetet fram till de första kliniska studierna. Teckningstiden äger rum under perioden 23 april – 8 maj 2015. Den initiala emissionsvolymen uppgår till högst cirka 17,1 MSEK före emissionskostnader. Vid fullt nyttjande av vidhängande teckningsoptioner av serie TO 1 till högsta lösenpris tillförs Idogen ytterligare cirka 25,6 MSEK före emissionskostnader. Idogen har erhållit teckningsförbindelser om cirka 10 MSEK, motsvarande cirka 60 % av den initiala emissionsvolymen. Prospekt finns tillgängligt på bolagets (www.idogen.com), AktieTorgets (www.aktietorget.se) och Sedermera Fondkommissions (www.sedermera.se) respektive hemsidor.

Idogen AB – utveckling av ett tolerogent vaccin

Immunförsvaret är kroppens försvar mot virus, bakterier och andra infektioner. Immunförsvaret är i de allra flesta fall ett fantastiskt och effektivt system men när det inte fungerar som det ska kan följderna bli katastrofala. Ett dysfunktionellt immunförsvar är roten till drygt 100 olika autoimmuna sjukdomar.

Idogen är ett forskningsbaserat bolag som utvecklar ett så kallat tolerogent vaccin – ett nytt behandlingskoncept mot anti-läkemedelsantikroppar, autoimmuna sjukdomar och transplantationsavstötning. Bolagets behandling bygger på att en liten andel av patientens dendritiska celler (en sorts vita blodkroppar) tas ut, omprogrammeras i provrör och sedan ges tillbaka till patienten. Bolaget befinner sig i preklinisk fas och har en plattformsteknologi utifrån vilken Idogen har potential att kunna utveckla långtidsverkande behandling av anti-läkemedelsantikroppar och behandling av autoimmuna sjukdomar som idag inte går att bota. Härutöver har bolaget potential att förändra transplantationsmarknaden genom att minska behovet av immunsuppressiv behandling efter transplantation.

Affärsmodell

Idogen befinner sig i preklinisk fas och kan antingen driva hela utvecklingsprogrammet i egen regi eller tillsammans med samarbetspartners. Ett alternativ är utlicensiering av delar av bolagets pipeline efter "proof-of-concept" i människa. Idogens ambition är i nuläget att ta bolaget till marknad med en produktionsanläggning i Sverige.

Motiv för emission

Idogen står inför ett antal prekliniska aktiviteter i syfte att därefter kunna vara redo för studier i människa. Bolaget genomför nu en emission av units, bestående av aktier och vederlagdfria vidhängande teckningsoptioner. Den initiala emissionsvolymen är högst cirka 17,1 MSEK och vid fullt nyttjande av teckningsoptioner till högsta lösenpris tillförs Idogen ytterligare högst cirka 25,6 MSEK (före avdrag för emissionskostnader).

Den initiala emissionsvolymen är avsedd att finansiera utvecklingsarbetet fram till de första kliniska studierna. Vidare kommer Idogen att utveckla produktionsprocessen för cellterapikonceptet. Ytterligare finansiering via teckningsoptioner är avsedd att finansiera kliniska aktiviteter avseende hemofili A samt prekliniska aktiviteter avseende en ytterligare indikation.

Teckningsförbindelser

Erbjudandet i sammandrag

Teckningstid: 23 april – 8 maj 2015.

Teckningspost: Minsta teckningspost är 800 units. En (1) unit består av en (1) aktie och en (1) teckningsoption av serie TO 1.

Teckningskurs: 6,85 SEK per unit, vilket motsvarar 6,85 SEK per aktie. Teckningsoptionerna erhålls vederlagsfritt. Courtage utgår ej. 2

Emissionsvolym: Erbjudandet omfattar högst 2 500 000 aktier och högst 2 500 000 teckningsoptioner av serie TO 1, motsvarande högst 17 125 000 SEK respektive 25 625 000 SEK.

Värdering (pre-money): Cirka 49,9 MSEK.

Marknadsplats: Idogen har ansökt om att notera bolagets aktier och teckningsoptioner av serie TO 1 på AktieTorget. Förutsatt marknadsplatsens godkännande beräknas första dag för handel bli den 12 juni 2015.

Villkor för teckningsoptioner i sammandrag

Innehavare av teckningsoptioner av serie TO 1 äger rätt att, för varje teckningsoption, teckna en ny aktie i bolaget till en kurs om 6,85 – 10,25 SEK per aktie. Teckningskursen uppgår till 70 procent av den genomsnittliga volymvägda kursen för aktien enligt AktieTorgets officiella kursstatistik under den period på 20 handelsdagar som slutar två bankdagar innan nyttjandeperioden börjar. Teckningskursen kommer att offentliggöras dagen innan den första dagen i nyttjandeperioden. Teckning med stöd av teckningsoptioner kan äga rum under perioden 8 september – 29 september 2016. Detta ska ske genom samtidig kontant betalning senast klockan 15.00 den 29 september 2016. Aktier bokas ut tidigast 15 dagar efter periodens sista dag för teckning av aktier med stöd av teckningsoptioner av serie TO 1.

VD Lars Hedbys kommenterar

- " Vi har klarat av många viktiga steg på resan mot att möta omfattande medicinska behov inom anti- läkemedelsantikroppar, autoimmuna sjukdomar och inom transplantationsområdet. När jag väger risker och möjligheter mot varandra i vårt utvecklingsarbete kan jag inte annat än att vara ytterst motiverad inför den fortsatta utvecklingen. Vi genomför nu en emission för att finansiera de kommande delarna i vårt utvecklingsarbete. Vår målsättning är att inom 12–18 månader efter genomförd kapitalisering vara redo för att inleda studier i människa."

Investerarträffar

I samband med emissionen kommer bolagets representanter att delta i ett antal investerarträffar för att informera om verksamheten och bolagets framtidsplaner. Investerarträffarna är kostnadsfria och det kommer att bjudas på lättare förtäring. För anmälan och ytterligare information om investerarträffarna, vänligen kontakta Sedermera Fondkommission på e-post: anmalan@sedermera.se eller telefon: 0431-47 17 00.

 22 april 2015 kl. 18.30, Aktiespararna, Grand Hotel vid Hovrättstorget, Jönköping.

 23 april 2015 kl. 18.00, kvällsträff, Elite Park Avenue Hotel, Kungsportsavenyn 36, Göteborg.

 28 april 2015 kl. 18.00, kvällsträff, Flädie Mat & Vingård, Bjärred (begränsat antal platser).

 29 april 2015 kl. 12.00, lunchträff, Scandic Anglais, Humlegården, Stockholm (begränsat antal platser).

 5 maj 2015 kl. 7.30–17.30, Sedermeradagen, Clarion Post Hotel, Göteborg.

Prospekt, teaser och anmälningssedel

Prospekt (innehållande fullständiga villkor och anvisningar) finns tillgängligt via bolagets (www.idogen.com), AktieTorgets (www.aktietorget.se) och Sedermera Fondkommissions (www.sedermera.se) respektive hemsidor. Teaser och anmälningssedel kommer att finnas för nedladdning via ovan nämnda hemsidor senast i samband med att teckningstiden inleds.

Finansiell rådgivare

Sedermera Fondkommission är Idogens finansiella rådgivare i samband med listningsemissionen.

För information rörande emissionen, vänligen kontakta Sedermera Fondkommission Telefon: 0437-47 17 00 E-post: info@sedermera.se

För ytterligare information om Idogen, vänligen kontakta

Lars Hedbys, VD Telefon: 046 - 275 63 30 E-post: lars.hedbys@idogen.com

Idogen utvecklar tolerogena vacciner som programmerar om immunförsvaret. Benämningen ”tolerogen” kommer av att immunförsvaret efter behandling tolererar den valda molekylen. Det innebär en ny behandlingsmetod för autoimmuna sjukdomar, organavstötning efter transplantation och patienter som har utvecklat antikroppar mot behandling med biologiska läkemedel. Behandlingen bygger på att celler från patientens blod programmeras om till dendritiska celler med kapacitet att specifikt motverka en skadlig immunreaktion. Bolagets plattformsteknologi har potential att kunna utveckla långtidsverkande behandling av patienter som bildat antikroppar mot sitt ordinarie läkemedel och även för att behandla autoimmuna sjukdomar som idag inte går att bota. Härutöver har bolaget potential att förändra transplantationsmarknaden genom att minska behovet av immundämpande behandling efter transplantation. Idogen grundades år 2008 kring en immunologisk upptäckt vid Lunds Universitet. För mer information, besök www.idogen.com