Bästa sommaren någonsin för Idre Fjäll

Sommaren 2015 blev den bästa i Idre Fjälls historia och logiförsäljningen (stugor, lägenheter och Pernilla Wiberg Hotel) ökade med 20 % jämfört med rekordsommaren 2014. Trots ostadigt väder ökade aktiviteter som forsränning, cykling och ridning med fantastiska 30 % under vecka 26-31. Det är både Svenskar och Holländare som fortsätter att öka.

Stiftelsen Idre Fjäll satsade på att vara en året runt anläggning redan från starten 1968 då själva grundidén var att säkra bygdens överlevnad. Vintern har alltid varit den säsong som drivit verksamheten framåt och gjort Idre Fjäll till en av Nordens största fjällanläggningar men nu börjar även sommaren bli riktigt stark.

- Det känns oerhört tillfredställande att studera sommaren siffror och jag är väldigt nöjd med vad vi åstadkommit, säger John Lundmark, VD på Idre Fjäll.
- Vi har ett så pass stort och brett utbud av aktiviteter som inte gör oss lika väderberoende. Våra gäster är aktiva och söker upplevelser, inte sol och bad, menar John Lundmark.

Idre Fjäll har fortsatt sin satsning på cykling i sommar med nya leder och en ny skills area (ett övningsområde där man kan träna hopp, balans och förbättra sin teknik). Det har verkligen givit frukt denna sommar då uthyrningen av cyklar ökat med över 30 %.

- Vi har valt att utveckla cross country cyklingen och bli riktigt vassa på den istället för downhill som många andra i branschen satsar på, säger Fredrik Jelk, Sportchef på Idre Fjäll.
- Cross country cyklingen är inte bunden av en lift och kräver inte lika dyr utrustning. Dessutom kan såväl barn som vuxna delta och ha roligt tillsammans, fortsätter han.

För ytterligare frågor kontakta gärna:
John Lundmark, Vd Stiftelsen Idre Fjäll, mobil. 070-211 02 02, john.lundmark@idrefjall.se

Sofie Andersson, Marknads- och försäljningschef Stiftelsen Idre Fjäll,
tel. 0253-413 93, 070-534 1393, sofie.andersson@idrefjall.se

• mountainbike
  • turiststatistik
  • rekordsommar
  • biking
  • biking dalarna

Idre Fjäll startade sin verksamhet 1968 och är en stiftelse bildad av Älvdalens kommun och Friluftsfrämjandet..

Idre Fjäll är en av Nordens största enskilda fjällanläggningar. Affärsidén bygger på att erbjuda genuina och prisvärda upplevelser året runt i äkta fjällmiljö. Den största målgruppen är familjer, följt av träningsgrupper inom idrott och företag.