En av tre ”köper tidningen” på julafton

”Ska bara gå och köpa tidningen” är en vanlig fras i många hem på julafton. Hälften av svenskarna får besök av tomten på julafton. Och i var tredje familj är det tidningsköpet som föregår det efterlängtade besöket.

Tidningsläsning på Ipads och mobiler i all ära – men på julafton är det papperstidningen som dominerar. Åtminstone enligt en undersökning som If har tagit fram om tomtevanor i de svenska hemmen. Resultatet visar att man i var tredje familj ”går ut och köper tidningen” på julafton, med konsekvensen att någon i familjen preciiiiis missar att tomten just varit på besök.

– Efter Kalle Anka är det ofta någon i familjen som får för sig att gå ut och köpa tidningen. Det är ju tyvärr rätt dålig tajming eftersom många då har otur och missar tomten. År efter år. Synd att somliga aldrig lär sig.., säger Caroline Uliana, informationschef på If.

Hälften av de tillfrågade i undersökningen med nära 4 000 deltagare uppger att de får tomtebesök på julafton. Av de som inte har en kvällstidningssugen familjemedlem uppger sex procent att grannen kommer in och tomtar. Tre procent väljer en inhyrd tomte.

– För att vara lite allvarlig så är det viktigt att man på förhand kollar upp företaget eller personen man hyr in. Man ska se till att boka av en seriös förmedling, säger Caroline Uliana.

Sju procent av de tillfrågade har riktig tur. Till dem kommer den riktiga tomten.

God Jul!

Undersökningen:

Vem är tomte hemma hos dig/er på julafton?
Någon i familjen ”går ut och köper tidningen” 32%
Riktiga tomten 7%
En granne 6%
En inhyrd tomte 3%
Har ingen tomte 47%
Firar inte jul 4%

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 21 oktober - 2 november 2015 har sammanlagt 3 955 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18+ i Sverige.

• Barn, ungdom

• julafton