If har lyckats halvera koldioxidutsläppen

2008 bestämde If att halvera företagets koldioxidutsläpp fram till 2015. Nu står det klart att det målet uppfyllts med råge.

Med 6 700 anställda och kontor i sju länder är möjligheterna stora för ett företag som If att minska sin klimatpåverkan – om arbetet är målmedvetet. 2008 satte If därför upp målet att företagets totala koldioxidutsläpp skulle halveras fram till år 2015. När förra året nu summeras visar det sig att vi klarade målet, och mer därtill.

– Att vi lyckats beror på en rad åtgärder, bland annat förnybar energi, minskad pappersförbrukning och inte minst att vi minskat vårt resande, säger Ole Evensen, miljöansvarig på If.

Eftersom att If finns i hela Norden plus Baltikum står resor för en stor del av de totala utsläppen. Sedan 2007 har vi minskat antalet flygresor med 35 procent – till stor del genom att så långt det går ha videomöten med kollegor på andra kontor. Antalet videokonferensrum har femdubblats på kontoren.

Genom att kunderna numera både kan köpa och hantera sina försäkringar på nätet har stora mängder papper sparats. Att nästan alla kundutskick som inte är räkningar sker via mejl och att reklamkampanjer till största delen är digitala har också hjälpt till – bara under 2015 har Ifs pappersförbrukning minskat med 35 procent.

Detta, tillsammans med en rad andra faktorer ligger bakom den stora utsläppsminskningen, men klimatarbetet tar inte slut där. Nya mål är redan uppsatta för framtiden.

– Vi ska vara stolta över det vi har uppnått så här långt, men vi fortsätter förstås att jobba lika målinriktat framöver. Under 2016 kommer vi även att fokusera ytterligare på att våra största leverantörer och samarbetspartners följer våra standarder i sitt miljöarbete, säger Ole Evensen.

Läs mer om Ifs klimatarbete i vår miljörapport, som du laddar ner här.

• Klimatfrågor

• if