Adaptern mest bortglömd i packningen

Adaptern är den vanligaste saken vi glömmer att packa inför utlandssemestern. Badbyxor och mediciner hör också till det vi missar att stoppa ned i resväskan. Det visar en undersökning från försäkringsbolaget If.

Så här i sportlovstider är det många som väljer att resa bort, kanske med siktet inställt på en skidbacke i Alperna, eller en strand på varmare breddgrader. Och det är mycket som ska kommas ihåg före avfärd, inte minst allt som ska packas.

En undersökning från If med 3 200 utlandsresenärer visar att fyra av tio glömmer något när de ska ut och resa. El-adaptern är vanligast - nära var sjätte resenär missar att packa just den, trots att en adapter behövs i många länder.

– Att exempelvis inte kunna ladda sin telefon eller barnens spel på semestern kan vara väldigt frustrerande. Framför allt är det viktigt att mobilen fungerar om det skulle hända något, men man vill ju också kunna använda leksaker och läsplattor som man tagit med sig. Om man är den glömska typen får man hålla tummarna att man kan låna adapter på hotellet, säger Caroline Uliana, informationschef på If.

Tandborsten får ses som en klassiker bland saker som lämnas kvar hemma - nära en av tio brukar glömma den. Lika många glömmer att packa mobilladdaren, enligt deltagarna i undersökningen.

– Om man missat att ta med någon sak på resan så är det ju oftast ingen katastrof. Det mesta brukar gå att köpa på plats, men det kan kosta mer på flygplatsen eller hotellet än i butiken hemma, säger Caroline Uliana.

Viktigast är att ha med sig alla nödvändiga resehandlingar och mediciner. Fem procent anger dock att de brukar glömma mediciner hemma och tre procent har missat att ta med sig passet.

– Även om det går att köpa ett provisoriskt pass så är det dyrt och tar extra tid. Har du otur kommer du kanske inte iväg alls. Men att glömma sina mediciner är självklart allvarligast av allt, säger Caroline Uliana.

Sex saker vi glömmer på resan:

1. El-adapter

2. Tandborste

3. Mobilladdare

4. Badkläder

5. Medicin

6. Pass

Ifs bästa packningstips:

Gör en packlista och bocka av

Packa i god tid – jäkta inte

Kolla väderprognoser

Packa det som du behöver använda under själva resan lättillgängligt

Kolla om det krävs adapter på resmålet

Mediciner som är nödvändiga ska alltid packas i handbagage

Om du upptäcker att du glömt något på hotellrummet – kontakta hotellet

Se Ifs film hur du packar rätt! https://www.youtube.com/watch?v=Tawc-nO8gwo

När du ger dig ut på resa behöver du ha ett utlandsresekort med dig. Kortet är ditt försäkringsbevis och visar att du har en reseförsäkring i din hemförsäkring. På utlandsresekortet finns information om hur reseskyddet gäller både på svenska och engelska, om du skulle behöva visa upp det utomlands.

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 21 oktober - 2 november 2015 har sammanlagt 3 955 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18+ i Sverige, varav 3 243 reser utomlands. Fråga som ställdes var: Är det något av följande som du brukar glömma att ta med dig när du reser utomlands? (flera svar var möjliga)

För ytterligare information vänligen kontakta Tobias Edlund, presskontakt. Mobil: 070 858 97 86. E-post: tobias.edlund@if.se

• Semester

• resa