Billigare försäkring om båten ligger i Säker hamn

Varje år stjäls båtar och båtmotorer för över 200 miljoner kronor. De flesta från hamnar med dålig bevakning. Därför har försäkringsbolaget If lanserat en trygghetscertifiering av svenska småbåtshamnar, kallad Säker hamn. Förutom att båten ligger tryggt får alla som ligger i Säker hamn nu också 15 procent rabatt på båtförsäkringen.

- Certifieringen bidrar till att höja tryggheten för båtägare i hela landet, säger Matts René, båtexpert på If och initiativtagare till Säker hamn.

Som försäkringsbolag vill If hjälpa till att förebygga stöld och skador. Därför har man, som enda bolag, startat en trygghetscertifieringen av svenska småbåtshamnar. Säker hamn startade 2007 och blev snabbt ett framgångsrikt koncept. Idag ligger över 20 000 svenska småbåtar i Säker hamn.

Det här krävs för att blir certifierad som Säker hamn:

• Hamnen ska vara skyddad från öppen sjö och utomstående trafik.
  • Hamnen ska ha vara bevakad för att minska riskerna för stöld.
  • Hamnen ska ha kontroll på andrahandsuthyrningen av båtplatser.

Uppfyller hamnen de här kraven har båtägarna goda förutsättningar för att minska risken för stöld och skador. Dessutom ger If 15 procent rabatt på Ifs båtförsäkring. Samlar man fler försäkringar hos If, får man även upp till 20 procent ytterligare rabatt.

Från 1 april 2009 får Ifs kunder också 10 procent rabatt på båtförsäkringen om de har spårsökning kopplad till mobilen. Sedan tidigare utgår även 20 procent sänkt premie för spårsökning kopplad till larmcentral.

Räknat i antal har stölderna av båtar och båtmotorer minskat successivt under 2000-talet. Men talen är fortfarande höga, under 2008 anmäldes nästan 6000 stulna båtar och båtmotorer. Däremot minskade inte det totala värdet på de stulna objekten, eftersom det är allt dyrare båtar som stjäls. Förra året stals båtar och båtmotorer för omkring 250 miljoner kronor, vilket är på samma nivå som året innan.

Ligger din båt i en Säker hamn?. Gå in på listan och sök efter din hamn.

• säker hamn
  • båtförsäkring