Bilpooler växande trend – så fungerar försäkringen

Bilpooler blir allt vanligare i Sverige, framförallt i storstäderna. Trenden med att dela bil lockar allt fler att hyra ut sin egen. Men det gäller att ta reda på vad som gäller försäkringsmässigt innan man lånar ut sin bil mot betalning.

Utöver traditionella biluthyrningsbolag och kommersiella bilpooler finns det idag webbplatser där privatpersoner kan hyra ut sin egen bil. Hundratals svenska privatbilar finns sökbara på dessa internetsajter som erbjuder biluthyrning. Bilarna hyrs ut per timme, dygn eller så länge man vill.  Att låna ut sin bil kan ha ekonomiska fördelar. Men det kan uppstå problem om man som ägare saknar rätt försäkringsskydd.

Uthyrning av privat bil

– Lånar du ut bilen tillfälligt mot betalning uppstår ett lite annorlunda försäkringsbehov. Det kan bli problem om din försäkring inte skulle gälla vid en olycka, och om förmedlaren inte heller har en försäkring som kan ersätta skadan, säger Dan Falconer, motorexpert på försäkringsbolaget If.

En vanlig bilförsäkring gäller inte vid utlåning mot betalning. Försäkringen gäller endast de som är verkliga ägare och huvudsakliga brukare av bilen.

– Om bilen hyrs ut affärsmässigt utan att det står på försäkringsbrevet kan det innebära att man inte får ut någon ersättning om bilen exempelvis skulle vara inblandad i en olycka. Tala därför alltid om för ditt försäkringsbolag att du tänker hyra ut bilen, säger Dan Falconer.

Försäkringspremien är kopplad till den riskprofil ägaren har.

– Om andra personer kör bilen så blir ju risken en annan. Det är du som ägare till bilen som får betala ur egen ficka om försäkringen inte gäller, säger Dan Falconer.

Förutom försäkringsbiten så finns det en hel del annat att tänka på innan man hyr ut bilen. Uthyrningen måste anmälas till Transportstyrelsen och uppgifter om att bilen hyrs ut måste finnas med i bilens registreringsbevis.

– Uthyrningen kan påverka bilens besiktningsintervall och andrahandsvärde. Det ställs till exempel krav på tätare besiktningsintervall för bilar som hyrs ut än för andra bilar, redan från år ett, säger Dan Falconer.

När man hyr bil från en bilpool

Om man istället planerar att själv hyra bil via en kommersiell bilpool så ingår det oftast en försäkring på samma sätt som när du hyr av ett hyrbilsbolag. Men det är viktigt att alltid kolla upp vad som gäller.

– Om det är ett seriöst företag som bedriver uthyrning så är alla bilar som förmedlas anmälda för det, säger Dan Falconer.

I Sverige finns i dag bilpooler på ett 50-tal orter, enligt Trafikverket.

Tips till dig som vill hyra ut bilen privat:

• Anmäl uthyrningen till Tranportstyrelsen.
  • Om du använder förmedling: Se till att förmedlaren har uthyrningstillstånd – kolla upp bolagets organisationsnummer etc.
  • Gå noga igenom försäkringsskyddet – gäller den för affärsmässig uthyrning?
  • Kontrollera bilens skick – gör en säkerhetskontroll.
  • Skriv ett avtal där det tydligt framgår vad som gäller – vem ansvarar för vad?
  • Välj förare med omsorg – ta reda på så mycket som möjligt om föraren.
  • Se till att bilen alltid är rätt försäkrad.
  • Tänk på att bilens besiktningsintervall och andrahandsvärde påverkas vid uthyrning.

Tips till dig som ska hyra bil via bilpool eller annan förmedlare:

• Se till att förmedlaren har uthyrningstillstånd – kolla upp bolagets organisationsnummer etc.
  • Många bilpooler erbjuder försäkring – kolla upp vad som ingår – vad händer om det sker en olycka? Ta reda på vad du har rätt till för ersättning.
  • Se efter vilka självrisker som gäller och om försäkringsskyddet är beloppsbegränsat.
  • Meddela alltid biluthyraren om något händer med bilen.

För ytterligare information: Jessica Källman, Pressansvarig. Mobil: 0768 69 10 82.

• Nya produkter, tjänster

• bil och trafik