Bortglömda bilar i julstressen - trendbrott på gång?

Folk som glömmer var de ställt bilen och anmäler den som stulen är sedan många år ett vanligt inslag i den allmänna julstressen. Men med ökad medvetenhet och hjälpsam teknik tycks trenden ha vänt.

I december glömmer många bilister var de lämnat bilen. Stress vid julklappsinköp, ändrade rutiner och fulla parkeringsplatser gör att ägarna tror att den blivit stulen.

Normalt över hela året har omkring en av sju bilar (15 procent) som anmäls som stulna i själva verket varit borttappade och återfinns inom kort, enligt Larmtjänst. Men i december varje år inträffar normalt en tydlig topp. I snitt var femte bil (20 procent) som anmälts stulen till försäkringsbolaget If i december har i själva verket tappats bort och senare återfunnits av sin ägare. För två år sedan var siffran hela 40 procent.

Men förra året kom ett tydligt trendbrott, då antalet borttappade bilar mer än halverades.

– Vi blev lite förvånade, men självklart är det glädjande att fler har koll på bilen. Möjligen har julstressen minskat lite. Eller så har man kanske laddat ned någon app som hjälper till att hålla koll. Oavsett vilket så är det skönt att slippa råka ut för detta, säger Caroline Uliana, informationschef på If.

De bilar som anmälts som stulna till If men visat sig vara borttappade hittas inom kort, oftast hemma, eller i närheten av där man trodde att man ställt bilen.

Listan över anledningar till att bilarna tappas bort i december kan göras lång. Man glömmer att man hade bilen till julfesten och tog taxi hem. Barnen skjutsades till skolans luciauppträdande, men man tog bussen till jobbet efteråt. Flera besök vid samma köpcentrum ledde till att parkeringarna blandades samman.

Ibland leder ”stölden” till panik för bilägaren som kanske ska iväg på resa över julen med familjen.

– Om man varit och handlat i ett köpcentrum och bilen är borta när man kommer ut från butiken är ett bra tips att åka tillbaka till samma parkering senare på kvällen. Då är chansen stor att bilen står ensam kvar där och väntar, säger Caroline Uliana.

Ifs bästa tips för att inte tappa bort bilen i julstressen:

• Skicka ett mms/sms till dig själv med en bild eller beskrivning av bilens placering
  • Ta hjälp av en app för att hålla koll på var du parkerade bilen. Det finns flera att välja mellan.