Dålig örnkoll i trafiken

De flesta viltolyckor i Sverige sker med rådjur, älg eller vildsvin. Men varje år inträffar även olyckor med mer ovanliga djur som örn, utter, björn, lodjur och varg. Antalet krockar med örn och varg har ökat kraftigt de senaste fem åren.
- Man måste ha örnkoll ute på vägen, säger Dan Falconer, motorexpert på If.

Rådjur, vildsvin och älgar är vi är vana vid att höra talas om i samband med viltolyckor. Men det finns även en hel del andra djur som tyvärr också kommer med i olycksstatistiken. Tendensen är en ökning av kollisionerna med dessa ovanliga djur. Exempelvis har antalet vargkrockar ökat från bara några få per år till 20 stycken förra året. Olyckorna med örn har också ökat, från 6 till 13 de senaste fem åren.

– Som bilförare måste man vara medveten om risken för vilt ute på vägarna. Framförallt i gryning och skymning när de flesta djuren rör på sig. Att köra på en varg eller lodjur, eller kollidera med en björn eller örn är ovanligt, men det händer allt oftare. Man behöver ha örnkoll ute på vägen, säger Dan Falconer, motorexpert på If.

Olyckorna följer stammarnas utveckling och tendensen är ökande på senare år. Totalt inträffade 47 000 viltolyckor i Sverige förra året enligt Nationella Viltolycksrådet, där If är medlem.

Antal inrapporterade viltolyckor med ovanliga djur:

2008  2009  2010  2011  2012
Björn 10 6 9 3 7
Varg 6 7 10 10 20
Lo 27 27 27 28 26
Örn 6 6 11 7 13
Mufflonfår 2 0 0 1 1
Utter 9 7 6 12 8
 Järv

Källa: Nationella Viltolycksrådet

Du måste alltid anmäla kollision med större vilda djur till Polisen (112) samt märka ut olycksplatsen. De djur som avses är björn, varg, järv, lo, älg, hjort, rådjur, utter, vildsvin, mufflonfår och örn. Anmäl även ren fastän de inte räknas somvilt.

För ytterligare information: Daniel Claesson, Pressansvarig If Sverige. Mobil: 076-634 59 19 E-post: daniel.claesson@if.se

• Resor

• nationella viltolycksrådet
  • örn
  • viltolyckor

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2011 till 40 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 300. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc. If erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring, företagsförsäkringar och personförsäkring.