Designer av årets lysande kollektion för If är… du!

Det är bokstavligen livsviktigt att synas i mörkret. Därför har försäkringsbolaget If de senaste åren samarbetat med olika modedesigners för att skapa alternativ till de mer traditionella reflexerna. I år är DIY-trenden i fokus för Ifs reflekterande kampanj.

Mer än två av tre svenskar går oftast utan reflex i mörkret visar Ifs årliga undersökning, och 40 procent av alla fotgängarolyckor sker i mörker. I de flesta fall uppger man att det handlar om glömska, men många väljer bort reflex för att det är fult, opraktiskt eller känns töntigt.

För att uppmärksamma hur viktigt det är att synas i mörkret släpper If återigen en produkt som blandar mode med trafiksäkerhet under de mörka månaderna.

– Efter tre framgångsrika reflexkampanjer där vi samarbetat med olika profilerade modeskapare kände vi att det var dags att låta användaren själv få bli designer. Vi använder ett reflekterande garn i stället för en samarbetspartner. Stickat har aldrig varit säkrare! säger Caroline Uliana, informationschef på If.

I år står DIY i fokus då försäkringsbolaget lanserar ett reflekterande garn, som man hoppas ska resultera i massor av halsdukar, mössor och koftor i vinter. Det lysande garnet säljs på if.se/garn där det även går att ladda ner stickbeskrivningar och lära sig mer om reflexer.

– Sedan vi började lanseringen av reflexmode har en rad nya reflexkreationer poppat upp hos bland annat olika butikskedjor, cykelmärken och paraplytillverkare. Det gläder oss att fler nu är med och bidrar till ökad säkerhet för fotgängare, säger Caroline Uliana.

Under den mörka årstiden, innan snön fallit, lever fotgängarna särskilt farligt i trafiken. November och december är de månader då flest fotgängare skadas och dör.

Kampanjen går även i Finland.

Om Ifs tidigare reflexkollektioner:

2014 Watch Your Back

Initiativet med reflexmode lanserades 2014 tillsammans med Ann Sofie Back och den prisbelönta reflexkollektionen Watch Your Back. Den svarta mössan med ”BACK” framtill blev närmast ikoniserad kring Stureplan.

2015 If You Can See Me

Året därpå togs kollektionen fram i samarbetade med jeansgurun Örjan Andersson. Jeans med reflexrevärer och en jacka helt i reflexmaterial var favoriterna.

2016 If x Weekday

Reflexkollektionen 2016 skapades tillsammans med Weekday och bestod av accessoarer i form av olika väskor och en keps.

• mode
  • reflexmode