Frusna rör kan spräcka sportlovsglädjen

En resa under sportlovet kan sluta med kaos om ett rör fryser sönder hemma. Ett elfel som kyler huset kan orsaka vattenskador för hundratusentals kronor – om du inte är förberedd.

Sönderfrysta rör som sedan springer läck är ett vanligt problem i vintertomma fritidshus. Men även villan är i riskzonen om du reser bort under sportlovet.

Trots att du lämnade värmen på när du låste dörren kan en utlöst jordfelsbrytare göra att huset lämnas både strömlöst och kallt – är det minusgrader ute lever rören farligt.

– Det kan handla om allt ifrån en rännil vatten som skapar en vattenskada i ett rum till ett sprängt rör som sprider en kaskad över hela köket, säger Mats Larsson, skadeinspektör på If.

Ett rör som sprutar vatten inne i huset kan om det vill sig illa ge skador för upp till en halv miljon kronor - och en väldigt otrevlig överraskning vid hemkomsten. Försäkringsbolagen betalar varje helår ut strax över tre miljarder kronor för vattenskador, där den största delen går till just villor och fritidshus.

Dessutom tar det vanligen omkring sex månader att åtgärda en omfattande vattenskada i en villa – och att bo i en byggarbetsplats under den tiden är jobbigt.

Med en hemförsäkring hos If är självrisken för en vattenskada 5 000 kronor, om den inte beror på oaktsamhet. Men med några enkla förberedelser kan problemen undvikas helt och hållet.

– Sätt en liten lampa i ett fönster och be en granne kolla en gång om dagen att den fortfarande lyser. Det behövs inte mer för att säkerhetsställa att strömmen fortfarande fungerar hemma, säger Mats Larsson.

Tänk på det här innan vinterresan:

1. Smältvatten utomhus som inte tar sig undan kan rinna in i huset via källarfönster och ventiler. Gör avloppsbrunnar på tomten isfria med hjälp av en vattenkanna fylld med varmt vatten.

2. Sätt en liten lampa i fönstret och be grannen titta en gång om dagen att den fortfarande lyser.

3. Enklare övervakningskameror som tar en bild då man skickar ett sms till den finns att köpa. En sådan satt vid en termometer kan visa dig att värmen är kvar i huset, även om du står i skidbacken.

• resa
  • vinter
  • olyckor
  • vattenskada
  • vvs
  • rör
  • sportlov

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2014 till drygt 42 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 700. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc. If erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring, företagsförsäkringar och personförsäkring.