Grundstötning pinsammast på båtsemestern

Misslyckade ankringar eller att inte få ned seglet kan vara nog så jobbigt för en stolt skeppare. Men att gå på grund är det absolut mest pinsamma man kan råka ut för på båtsemestern. Det visar en undersökning från If.

Den här sommaren har många med glädje tillbringat sin lediga tid på sjön. Och svenskarna är ett båtälskande folk. Men det är inte bara sol och salta bad förknippat med båtsemester. Det kan också inträffa misstag och pinsamma situationer på båtsemestern.

Här är listan på vad man tycker är de mest pinsamma händelserna:

1.  Gå på grund (28 procent)

2.  Bensinen tar slut (18 procent)

3.  Misslyckas när man ska lägga till (17 procent)

4.  Ankarlinan hamnar i propellern (7 procent)

5.  Åka vilse (7 procent)

6.  Inte få ned seglet (1 procent)

Annat (2 procent)

Vet inte (21 procent)

– Att klanta till det när man är ute på sjön händer nog de flesta båtägare någon gång. Då är det viktigt att veta hur man ska reda upp situationen. En båtansvarsförsäkring är även bra att ha om olyckan är framme och du skulle skada någon eller något, säger Dan Falconer, båtexpert på If som själv råkat ut för vissa fadäser på sjön.

Det finns över en miljon fritidsbåtar i Sverige.

Undersökningen gjordes av YouGov i mars 2013 med 1 359 personer mellan 18 och 74 år med tillgång till fritidsbåt.

• Resor

• olycka
  • undersökning
  • grund
  • semester
  • båtliv

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2012 till drygt 40 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 800. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc. If erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring, företagsförsäkringar och personförsäkring.