Håll hårt i årorna!

Var femte båtägare har någon gång fått saker stulna ur båten. Åror och teknisk utrustning som gps och kompass är det som stjäls mest. Det visar en undersökning från försäkringsbolaget If.

Nu inleds högsäsongen för alla båtälskare. Tyvärr innebär det också att tjuvarna blir mer aktiva. 22 procent av de 1 683 båtägarna i Ifs undersökning uppger att de någon gång fått besök av tjuven i båten. Åror är det som stjäls mest, följt av teknisk utrustning som gps och kompass.

De skånska båtägarna verkar vara mest stöldutsatta. 35 procent uppger att de fått saker stulna ur båten, jämfört med nio procent av båtägarna i Västernorrland.

– Stölder är tillsammans med grundstötningar de vanligaste skadorna som anmäls till oss på sommaren, säger Dan Falconer, ansvarig för båtförsäkring på If.

För att slippa bli av med saker bör man ta med sig värdefulla saker när man lämnar båten. Fastmonterad teknisk utrusning är mindre stöldbegärlig än sådant som ligger löst.

– Sen får vi hoppas på att det blir en riktigt fin sommar. Då kan man vara ute på sjön med båten stället för att ligga i hamn. Det är bästa sättet att slippa tjuvar! säger Dan Falconer.

Topp 5 som stjäls ur båten*:

1. Åror

2. Teknisk utrustning som gps, kompass, dvd eller liknande

3. Kläder/solglasögon

4. Sjökort

5. Segel eller liknande utrustning

*I undersökningen ingick inte alternativet båtmotor.

Enligt Ifs undersökning har drygt fjärde svensk tillgång till en båt. 16 procent har motorbåt, 13 procent roddbåt och fyra procent har tillgång till en segelbåt.

1 683 båtägare mellan 18 och 74 år deltog i undersökningen som gjorts av YouGov på uppdrag av If i mars-april 2012.

• Undersökningar

• stölder
  • gps
  • undersökning

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2011 till 40 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 300. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc. If erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring, företagsförsäkringar och personförsäkring.