Hotelläkare kan bli sjukt dyrt

Att vända sig till hotelläkaren när du blir sjuk på semestern kan bli både dyrt och farligt. I USA kan en enkel diagnos kosta 50 000 kronor och i Thailand är överbehandling i form av operationer och antibiotikakurer direkt i blodet inte ovanligt.

Svenskarna reser som aldrig förr. Den populäraste destinationen nu under sportlovet är Miami, och ytterligare två Florida-destinationer finns med på tio i topplistan, enligt statistik från resebolaget Resia. Thailand är sedan många år en annan favoritdestination som lockar svenskar under sportlovet.

Att sjukdomar och olyckor kan följa med även till tropiska omgivningar är det få som vill tänka på, men är olyckan framme går det i alla fall att undvika att situationen blir värre än den redan är.

Extrema överpriser

En god regel är att – framförallt i USA - inte vända sig till den hotellanknuta läkaren vid sjukdom eller skada eftersom det kan sluta med att resenären får betala behandlingen ur egen ficka, trots att det finns en försäkring.

- Ett problem är att många hotelläkare inte accepterar betalningar via ett reseförsäkringsbolag, utan kräver att du som patient skriver under ett kontrakt som medför att du måste betala räkningen direkt med ditt eget kreditkort, säger Leif Lundeberg, reseexpert på försäkringsbolaget If.

Larmcentralen SOS International har sett exempel på priser på upp till 50 000 kronor för något som skulle ha kostat 2 000 kronor.

- Och när kontraktet har undertecknats kan SOS International och vi som försäkringsbolag inte längre garantera betalningen, utan privatpersonen kan bli betalningsskyldig, säger Leif Lundberg.

Onödiga behandlingar

Bangkok och Phuket är andra populära resmål under vintern dit bleka svenskar flyr för att undkomma vab-träsket för att tanka D-vitamin. Också hit når sjukdomar och olyckor – i allra högsta grad

- Under förra årets säsong ökade antalet Asien-ärenden till SOS International med nio procent. 17 000 personer gjorde en skadeanmälan under sin resa, säger Leif Lundberg.

Den thailändska sjukvården har en hög medicinsk standard, och en relativt låg risk för allvarlig felbehandling. Däremot är risken för överbehandling stor. I 10-15 procent av fallen är det överbehandling i stor grad och i ytterligare 25-30 procent i mindre grad, enligt SOS International.

- Det kan röra sig om onödiga scanningar, blodprover och röntgen. Men också onödiga antibiotikakurer direkt i blodet eller onödiga operationer - som naturligtvis innebär fara för komplikationer, säger Leif Lundberg.

Dessutom ökar sjukhus och kliniker ibland också priserna när de ser att den betalande är en turist, och därmed (oftast) ett försäkringsbolag.

Ring reseförsäkringens larmcentral

Blir man akut sjuk på semestern ska man på enklast och snabbast sätt se till att komma till sjukhus.

Men är åkomman inte av ur-akut natur men kräver omedelbar sjukhusvård gör man alltid bäst i att först kontakta reseförsäkringens larmcentral. De har kompetensen att ta fram den bästa och säkraste lösningen för de problem som uppstått.

- SOS Internationals larmcentral är öppen dygnet runt. De språkkunniga och medicinskt kompetenta medarbetarna kan tillsammans sitt globala närverk hjälpa dig att ordna rätt kontakter med läkare, sjukhus, och boka transporter och täcka kostnader, säger Leif Lundberg på If.

Ifs tips: Detta behöver du känna till om reseförsäkringen

• Reseskyddet i hemförsäkringen gäller i 45 dagar, och innebär att du får hjälp om du blir akut sjuk, skadad, bestulen, utsatt för rån eller överfall under din resa.
  • Reseskyddet i gäller för alla som är namngivna på hemförsäkringen. Det är viktigt att alla, även barnen, som ingår i hushållet finns namngivna.
  • Oftast behöver du ingen extra reseförsäkring när du bokar resan, men jämför reseskyddet i hemförsäkringen med det som researrangören erbjuder. Det kan finnas skillnader som är viktiga för dig.Om du ska vara borta i mer än 45 dagar behöver du förlänga reseskyddet. Det är viktigt att du kontaktar ditt försäkringsbolag i god tid så att du hinner betala för förlängningen av reseskyddet innan de första 45 dagarna har passerat.
  • Glöm inte att beställa sjukförsäkringskortet från Försäkringskassan.EU-kortet ger dig rätt till sjuk- och tandvård när du är i ett EU/EES-land eller Schweiz. Kortet behövs inte på resa inom Norden.
  • Ryssland, Vitryssland och Kuba kräver ett speciellt intyg på att du har giltig reseförsäkring.

Hit reser svenskarna i vinter:

1.Spanien (1)

8. Orlando
9. New York
10. Rom

Källa: Resia, *Listorna är baserade på bokningar med avresa mellan 5 februari och 13 mars 2018.

• resa
  • reseförsäkring