If klimatsatsar genom moderna spisar i Indien

Från årsskiftet stöder försäkringsbolaget If ett nytt klimatkompensationsprojekt som arbetar med att dela ut energieffektiva vedspisar i byar i Indien. Investeringen motsvarar kostnaden för den koldioxid som If släpper ut i Norden.

Envirofit Jivan Joyti Stove är en modern och effektiv vedspis som markant minskar belastningen på klimatet. I jämförelse med en vanlig spis minskar den skogsavverkningen och därmed växthusutsläppen med 60 procent. Minskad skogsavverkning leder i sin tur till färre översvämningar, att färre arealer torkar ut och att mer CO2 binds.

I fattiga byar i Indien innebär matlagningen även en hälsorisk. Varje år dör 500 000 människor av föroreningar i hemmet, som anses vara den tredje största hälsofaran i landet. Majoriteten av dessa offer är kvinnor. Den nya spisen minskar den hälsovådliga röken med 80 procent och leder dessutom till snabbare matlagning.

- Det känns väldigt roligt att If kan stöda ett sådant meningsfullt projekt som både har regional och global påverkan på miljön i positiv riktning. Vedspisen har dessutom direkt effekt på levnadsstandarden för dessa människor, säger Kenth Edström, som är miljöansvarig på If.

Ifs investering i projektet är 2,8 miljoner kronor och innefattar stöd till distribution av spisarna.

Projektet är ett så kallat Gold Standard-projekt, som är en internationellt erkänd certifieringsstandard utvecklad i samarbete med bland annat WWF. Standarden garanterar ett projekt med höga krav på utsläppsreducerande och står för kvalitet, hållbarhet och socialt ansvarstagande. Utöver WWF står över 70 miljöorganisationer världen över bakom Gold Standard.

För ytterligare information: Daniel Claesson, Pressansvarig If Sverige. Mobil: 076-634 59 19 E-post: daniel.claesson@if.se

• Växthuseffekten

• gold standard
  • indien
  • klimatkompensation
  • if

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2011 till 40 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 300. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc. If erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring, företagsförsäkringar och personförsäkring.