If Tracker fångar båttjuven

If lanserar If Tracker, en stöldförebyggande GPS-baserat instrument som försvårar för båt- och biltjuven. Så här fungerar If Tracker: 1. Båt-/bilägaren får sin If Tracker monterad av en expert. If Tracker är både en sändare och ett positioneringsinstrument. Den kombinerar modern GPS-spårning och GSM-sändning med en dygnetruntbemannad larmcentral. 2. Båt/bilägaren aktiverar sin If Tracker med den egna mobilen. Flyttas sedan båten går det larm direkt till en larmcentral. Det räcker att fordonet flyttas några tiotal meter. Polisen kan agera omedelbart. 3. Stjäls båten/bilen kan larmcentralen hela tiden följa var den finns. Chansen att fånga tjuven och få tillbaks båten/bilen ökar kraftigt. - Hittills har inget fordon som haft If Tracker försvunnit. Men inget skydd är naturligtvis hundraprocentigt, säger Mats Fagerström på If. Bakgrunden är att det stjäls båtar och båtmotorer för cirka 200 miljoner kr varje år Förra året stals över 3 000 båtar i Sverige och det begicks mer än 4 000 stölder från båtar - inte minst båtmotorer. Nästan inga stulna båtmotorer återfinns - och få båtar. På motsvarande sätt stals cirka 47 000 bilar förra året. Det är nästan en var tionde minut. If Tracker har halva priset mot normala marknadspriset: 3 990 kr för tre år inkl moms. (Normalpris: 7990 kr). Den som har If Tracker får upp till 5 000 kr lägre självrisk för båtägare. Och så är det 10 procents rabatt på båtförsäkringen. If-trackern är ett samarbete mellan If Skadeförsäkring, larmtjänsten Viking och trackerleverantörern Followit. För ytterligare information: Ulf Bäckman, Informationschef Sverige. Mobil: 070 539 96 41 If Skadeförsäkring är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,8 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2004 till 38 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 800. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc.