Klimatneutralt If investerar i Indien

Lika mycket koldioxid som If släpper ut i Norden – lika mycket klimatkompenserar bolaget genom ett projekt i Gayatri i Indien. Projektet ger förutom miljövinsten även 400 jobb, utbildning och socialt hållbar utveckling.

Sedan årsskiftet är försäkringsbolaget If klimatneutralt. Det innebär kompensation för de koldioxidutsläpp som man inte har kunnat minska genom egna åtgärder.

- För oss är det ett sätt att hjälpa andra delar av världen att ta ett steg framåt samtidigt som vi minskar på utsläppen, säger Kenth Edström, miljöansvarig på If.

If har investerat i ett biomassaeldat kraftverk i Kethepally Village i Indien. Kraftverket eldas med rester från jordbruket, som skal och strån från ris, sockerrör och baljväxter. Projektet innebär en övergång från fossila bränslen och bidrar till en stabilisering av det lokala elnätet. Totalt sparar projektet cirka 21 000 ton koldioxid per år.

- Projektet har dessutom en stark social hållbarhetsprofil, bland annat har det skapat cirka 400 nya jobb för lokalbefolkningen, säger Kenth Edström.

Ifs investering innebär även ett engagemang i lokalsamhället, skolorna i närheten kommer att få studiematerial, mat och hygienfaciliteter och befolkningen i byn kommer att få dricksvatten och fruktträd.

Kraftverket i Gayatri är ett så kallat CDM-projekt som stöds av FN. If är huvudpartner i projektet. Kostnaden för bolagets klimatkompensation är 3,7 miljoner kronor per år.

För ytterligare information: Daniel Claesson, Pressansvarig If Sverige. Mobil: 076-634 59 19 E-post: daniel.claesson@if.se

• klimatkompensera
  • försäkringsbolag
  • hem- och villaförsäkringar