Minska skadorna vid översvämning

Det rådande högtrycket har orsakat ovanligt många åskoväder i landet. Till följd av detta har många drabbats av vattenskador. If tipsar hur man bäst skyddar sig vid översvämning.

- Det har kommit stora mängder vatten på kort tid och många av våra kunder har drabbats av bland annat översvämmade källare och garage, säger Mats Larsson, besiktningsman på försäkringsbolaget If.

Ovädren har hittills orsakat flera hundra översvämningsskador runt om i landet till en kostnad på tiotals miljoner kronor och fler skyfall förväntas komma.

- Det är svårt att helt skydda sig mot de här ovädren men att se till att hålla skräp borta från gatubrunnar och hängrännor underlättar, säger Mats Larsson på If.

Gör såhär för att minimera skadorna vid översvämning:

· Bryt all el i de översvämmade utrymmena.

· Om möjligt, flytta undan fuktkänsligt bohag.

· Ring försäkringsbolaget, som bland annat hjälper till med uttorkning.

· Kontakta Räddningstjänsten för hjälp med länspumpning vid behov.

· Var noga med hygienen om avloppsvatten tränger in.

· Anmäl översvämningen till VA-verket.

En villaförsäkring ersätter skador för översvämning i källare och garage om vattnet tränger in genom dörrar, fönster, ventiler och liknande.

För ytterligare information: Kajsa Svärd,
presskontakt If Sverige, tfn 070-883 64 11, kajsa.svard@if.se

• Boendefrågor

• försäkring
  • vattenskador
  • åskoväder
  • översvämning
  • skyfall
  • regnoväder
  • if

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2013 till drygt 40 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 800. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc. If erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring, företagsförsäkringar och personförsäkring.