Skador för miljoner på vintervilande båtar

Tvärtemot vad många tror är båten inte säker bara för att den står på torra land. En tredjedel av årets båtskador händer under vintermånaderna, beräknar försäkringsbolaget If.

Ännu är det flera månader kvar till att tusentals förväntansfulla båtägare kan sätta sina ögonstenar i sjön. Men faktum är att många båtar är långt ifrån säkra där de står under sin vintervila.

Enligt försäkringsbolagets Ifs beräkningar anmäldes en dryg tredjedel av förra årets båtskador mellan oktober och april. Totalt uppgår värdet på de här vinterskadorna till över 19 miljoner kronor.

– Det går inte bara att palla upp båten hur som helst och tänka att den automatiskt kommer att stå tryggt till våren. Tänk på att du är lika mycket båtägare på vintern som på sommaren, säger Dan Falconer, båtexpert på If.

Båtförsäkringen täcker inte skador som orsakats av snö, is eller frost - samtidigt hör sådana skador till de vanligaste på vintervilande båtar. Det är också vanligt att dåligt uppstöttade båtar välter och att utombordsmotorer och andra värdefulla delar blir stulna.

– Har du en utombordare kan du be en verkstad ta hand om den under vintern, då kan du få den servad samtidigt. Men även om du inte gör det ska motorn vara inlåst – och glöm inte att titta till båten då och då under vintern, säger Dan Falconer.

Så skyddar du båten under vinterhalvåret:

1. Skydda inombordsmotorn från frostskador genom att tappa av eller köra igenom kylsystemet med frostskyddsvätska.

2. Skapa en taknock med fall på presenningen istället för ett platt tak där snön kan lägga sig. Smältvatten kan i värsta fall rinna in i båten.

3. Surra inte fast presenningen i stöttorna. Rycks en stötta undan i hård vind kan hela båten välta.

4. Se till att båten är ren och att luft kan cirkulera när den är täckt för att undvika mögelskador.

5. Töm självklart båten på värdefulla saker – tänk också på att utombordsmotorn förvaras bäst inomhus.

Mer information och tips hittar du i Ifs säkerhetshandbok för båt som du kan ladda ner här.

För ytterligare information: Tobias Edlund, Presskontakt. Mobil: 070 858 97 86.

• båtskador
  • båtägare
  • försäkring
  • olyckor
  • båtliv

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2014 till drygt 42 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 700. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc. If erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring, företagsförsäkringar och personförsäkring.