Vantar mer poppis än hjälm för vintercyklisten

Många cykelentusiaster kanske hoppas på ett mjukt paket i år, innehållande ett par varma och gosiga vantar. Vantar är nämligen det populäraste plagget för vintercyklisten. Nästan 70 procent av alla som vintercyklar föredrar vantar före annan utrustning. Det visar en undersökning från försäkringsbolaget If.

Fyra av tio svenskar vintercyklar. Sydsverige har av naturliga skäl betydligt fler vintercyklister än norra delen av landet. I Skåne, Kronoberg och Halland väljer nära sex av tio cyklister att trampa vidare oavsett årstiden.

På vintern när det är kallt, mörkt och halt ställs det andra krav på utrustning. Det finns mycket som kan göra cykelfärden bekvämare. Enligt en undersökning från försäkringsbolaget If är vantar absoluta favoriten – före hjälm och annan utrustning.

Hela listan över favoritutrustning för vintercyklisten ser ut såhär:

1. Vantar 66%
  2. Hjälm 35%
  3. Långkalsonger 25%
  4. Reflexväst 24%
  5. Varma sockor 9%
  6. Tunn hjälmmössa 7%
  7. Balaklava/skidmask 2%
  8. Annat 4%

– Det gäller att klä sig funktionellt när man ska cykla i minusgrader. Ett par vantar är självklart skönt när det är kallt ute. Man ska helst ha ett par som är tillräckligt mjuka så att de inte utgör ett hinder för rörligheten när man behöver bromsa och växla. Det finns särskilda cykelhandskar som är speciellt utvecklade för att klara kyla och regn med bibehållen rörlighet. Kanske något att önska sig av tomten i år? säger Caroline Uliana, informationschef på If.

Resultatet visar att hjälmen inte är lika viktig för många – endast drygt tre av tio uppger att den är viktigast.

– En del tycker kanske att hjälmen är i vägen om man vill ha en varm mössa under. Men man ska komma ihåg att en mössa aldrig ersätter det skydd som en hjälm ger. Det finns tunna mössor som funkar jättebra under hjälmen, säger Caroline Uliana.

En god grundregel för att hålla sig varm på cykelsadeln är att klä på sig lager-på-lager med flera tunna plagg istället för ett tjockt plagg.

– Man blir varm av att cykla. Det är lättare att reglera värmen om man har på sig flera lager. Ett underställ som värmer och ytterkläder som tål både vatten och vind gör cykelturen behagligare, säger Caroline Uliana på If.

Det är även viktigt att göra sig synlig i vintermörkret.

– Glöm inte att ta på reflexer. De räddar liv! säger Caroline Uliana.

If har samlat några tips för hur du vinterrustar cykeln:

1. Lyse; vitt fram, rött bak
  2. Reflexer; vit fram, röd bak, gula på sidorna
  3. Dubbdäck
  4. Rejäla stänkskärmar
  5. Tvätta cykeln regelbundet, vägsaltet förstör cykeln
  6. Cykelväskor i vattentätt material för ombyte till jobbet - det kan vara svårt att ha ryggsäck när man har mycket kläder på sig
  7. Ringklocka, alltid ett måste men extra användbar när det är mörkt ute
  8. Sadelmuff hjälper dig att hålla värmen!

Undersökningen:

Händer det att du cyklar under vinterhalvåret?

Ja 39%
Nej 61%
Vilken är din egen favoritutrusning som du själv har på dig när du cyklar under vinterhalvåret? (Max två svar)
Vantar 66%
Hjälm 35%
Långkalsonger 25%
Reflexväst 24%
Varma sockor 9%
Tunn hjälmmössa 7%
Balaklava/rånarluva/skidmask 2%
Annat 4%

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 21 oktober - 2 november 2015 har sammanlagt 3 955 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18+ i Sverige.

För ytterligare information vänligen kontakta Jessica Källman, Pressansvarig. Mobil: 0768 69 10 82 E-post: jessica.kallman@if.se

• Biltrafik

• cykling