Var tredje båtskada sker på land

Nu är det tid för många att ta upp båten ur sjön och ställa den i vinterförvaring. Försäkringsbolaget If tipsar om vad man ska tänka på för att slippa otrevliga överraskningar när båten avtäcks i vår.

Nu i oktober har många båtklubbar upptagning av båtarna. Oavsett om upptagningen sker gemensamt eller bara för egen del är det ett antal saker man bör tänka på som båtägare. I Stockholmsområdet är det dessutom brist på uppställningsplatser, vilket kan försvåra en bra vård av båten.

- Nära en tredjedel av alla båtskador sker faktiskt på land. Det handlar om allt ifrån stöttor som rasar till fräcka stölder från uppställda båtar, säger Dan Falconer, båtexpert på If.

Båtförsäkringen ersätter normalt inte skador som orsakats av is, snö, frost eller mögel. Därför är det mycket viktigt att vinterförvaringen ordnas på ett riktigt sätt, så blir avtäckningen i vår utan obehagliga överraskningar.

34 procent av båtskadorna inträffar under månaderna oktober – april. Siffran bygger på anmälda båtskador hos försäkringsbolaget If under perioden okt 2011 – september 2013. Totalt ca 5 000 ärenden.

If tips för säker upptagning och vinterförvaring av båt:

Upptagning

1. Kran och lyftanordning ska vara hela och dimensionerade för båtens storlek och vikt.

2. Länspumpa och surra all last som kan förskjutas så att båtens tyngdpunkt inte förflyttas vid lyftet.

3. Placera lyftbanden eller stropparna rätt så att drev, propelleraxlar, logg, ekolodsgivare och roder inte skadas under lyftet.

4. Gå aldrig under hängande last.

Förvaring

5. Försäkra dig om att pallarna klarar båtens vikt.

6. Se till att stöttningen är stabil och tål påfrestningar under vinterstormar.

7. Täckningen ska vara korrekt fastgjord och inte nöta på båten. Snö och vatten ska ej kunna samlas.

8. Montera loss utombordsmotorn och förvara den i låst förråd.

9. Se till båten regelbundet så att inget har hänt med täckning eller pallning.

För ytterligare information:

Daniel Claesson, Pressansvarig If Sverige. Mobil: 076-634 59 19 E-post: daniel.claesson@if.se

• Försäkringar, försäkringsfrågor

• höst
  • tips
  • båtklubb
  • båtliv

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2012 till drygt 40 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 800. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc. If erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring, företagsförsäkringar och personförsäkring.