IFS BLIR JBOSS-PARTNER OCH BEKRÄFTAR STÖDET FÖR ÖPPNA STANDARDER

Under IFS World Conference i Göteborg tillkännagav IFS idag att man tecknat ett Certified Solution Partneravtal med JBoss, Inc. Avtalet ger IFS utvecklings- och supportavdelningar tillgång till stöd och support direkt från JBoss. Stödet gör det möjligt för IFS att ge bättre service och en ännu bättre produktintegration till de kunder kör IFS Applications(tm) på JBoss applikationsserver. I ett affärsklimat som innebär allt snabbare förändringar och komplexa globala försörjningskedjor har det blivit allt viktigare med samexistens mellan affärssystem. Webbaserat samarbete och övergången till serviceorienterade arkitekturer gör att den mellanvara, middleware, som utnyttjas i moderna affärssystem blir en kritisk komponent i företagens IT-infrastruktur. - Istället för att utnyttja affärssystemet för att påtvinga kunden en viss mellanvara så låter vi kunderna välja, vilket medför att dom kan konsolidera flera applikationer på samma mellanvara. Det ger i sin tur besparingar vad gäller personalbehov, licens- och underhållsavgifter, och andra kostnader som kommer av komplexiteten i att använda flera olika mellanvara, säger Dan Johansson, CTO, IFS. IFS är unika bland dom stora ERP-leverantörerna när det gäller att erbjuda kunderna ett brett val av mellanvara för affärssystemet. I tillägg till mellanvara från IBM och Oracle så är det också möjligt för kunderna att välja mellanvara baserad på öppen källkod från JBoss, Inc. Under de senaste två åren har detta lett till att över 100 kunder har installerat och gått i drift med IFS Applications på JBoss applikationsserver. - Mellanvara baserad på öppen källkod har en roll att spela på marknaden för affärssystem, och vi ser ett intresse från våra kunder. JBoss är det ledande företaget inom mellanvara baserad på öppen källkod och det här avtalet gör det enklare för oss att utveckla och ge support på våra produkter i kombination med JBoss mellanvara. Ett partnerskap med JBoss är ett logiskt steg för oss, och med backning från dom kommer vi kunna leverera högsta kvalitet både vad gäller både produkt och support, fortsätter Dan Johansson. - IFS är precis ett sådant framåtriktat företag som JBoss vill se som partner. Genom att erbjuda sina kunder beprövade och flexibla val av mellanvara i kombination med högsta nivå av support, och genom att bli partner till det ledande open source-företaget, så tar IFS ett ordentligt steg framåt, säger Sacha Labourey, General Manager of Europe, JBoss, Inc. Om IFS IFS (XSSE: IFS) är en världsledande leverantör av komponentbaserade affärssystem, utvecklade på öppen standard. IFS branschlösningar är optimerade för ERP, EAM och MRO. IFS Applications(tm) ger företag en möjlighet att hantera anläggningar, tjänster och produkter med ett livscykelperspektiv. Företagen får ökad kostnadskontroll, enklare projekthantering, ökad effektivitet och en möjlighet att mäta prestanda. Som en ledande leverantör av komponentbaserad mjukvara kan IFS leverera affärsnytta för företag inom flyg- och försvarsindustri, bilindustri, drift och anläggning, högteknologi, industriell tillverkning, processindustri samt utility & telekom. Tillsammans med partners bidrar IFS till att öka användandet av standarder. Det skapar förutsättningar för ökad samverkan och ger kunderna snabbare återbetalning, minskade risker och friheten att välja. För ytterligare information, kontakta: Dan Johansson, CTO, IFS Telefon: 031-726 3000 E-mail: dan.johansson@ifsworld.com Manni Svensson, PR & IR, IFS Telefon: 08-58 78 45 00 IFS hemsida: www.ifsworld.com

Anne R. Vandbakk

Presskontakt Corporate Communications Director +47 66 90 74 10