Årets idrottsarena 2018 är IFU Arena!

Sport & Affärer (Dagens Industri) har utsett IFU Arena till Årets Idrottsarena 2018. Motiveringen lyder:

”Genom denna moderna och luftiga idrottsarena, byggd i limträ och invigd 2016, har Uppsala fått ett uppsving för såväl bredd- och elitidrott. Arenan skapar nya förutsättningar till värdskap av evenemang och hade redan första verksamhetsåret över 665 000 besök. Samtidigt utgör den ett nav för en aktiv och välmående barn- och ungdomsidrott. Arenan är föreningsägd och nyttjas främst av innebandy- och friidrottsklubbar. Arenan som är en naturlig del av den expanderande stadsdelen i Gränby arbetar aktivt med sociala frågor och ökad inkludering.”

Det är fantastiskt att redan 2018 få utmärkelsen Årets Idrottsarena och det i hård konkurrens. De övriga två nominerade Tele2 Arena i Stockholm och Stiga Sports Arena i Eskilstuna är båda framgångsrika och mycket betydelsefulla för sina hemkommuner.

Att IFU Arena är föreningsägt är en av de viktigaste förutsättningar för att driva verksamheten framåt. Men också IFU Arenas miljöprofil parat med arbetet med värdegrundsfrågor är viktiga faktorer i bedömningen.

– Vi är stolta! Vi fortsätter på den inslagna vägen och hoppas att denna utmärkelse också stärker våra möjligheter i diskussionerna kring ett utbyggt Gränby sportfält och vår vision om ett IFU Arena 2.0, säger Tomas Grönberg, VD IFU Arena.