Fokus på Kroppens Rättigheter – IFU Arena i samarbete med Liljeforsskolan

Projektet är ett samarbete mellan Liljeforsskolan och IFU Arena där förskoleklass upp till årskurs 3 under tre veckor arbetar med kroppen. Detta är ett ämne som eleverna själva valt och beroende på ålder och förmåga ligger fokus på olika arbeten kring vad vår kropp behöver för att må bra.

IFU Arena är en mötesplats dit alla är välkomna. Utöver elitidrott inom innebandy och friidrott så förknippas vi vanligtvis med barn- och ungdomsidrott men vi har även ett nära samarbete med skola och kommunen vilket på ett bra sätt illustreras genom projektet ”Kroppens Rättigheter”.

Vi vill att eleverna ska bli medvetna om vad de kan göra för att ta hand om sin kropp och öka sina kunskaper om hur kroppen fungerar, säger Karin Lagnebratt, Klasslärare i klass 2A och fortsätter.

Genom det här arbetet vill ge eleverna möjlighet att rita, skriva och berätta för autentiska mottagare utanför skolan, berättar Åsa Lundgren, Klasslärare i klass 3A. Alla deltagande lärare i projektet understryker även vikten av att kunna visa elever och föräldrar att det finns möjlighet till aktiviteter i närområdet. Då är samarbetet med IFU Arena avgörande.

IFU Arena bidrar till projektet på så sätt att vi har ordnat så att eleverna i åk 3 får intervjua elitidrottare som utövar innebandy och friidrott, de seniorer som är och spelar innebandy hos oss på tisdagar, våra kockar samt de som arbetar på Fritidsbanken här i Gränby. Arbetet kommer resultera i en utställning på IFU Arena med invigning onsdag 12/2 kl. 09:00. Vi kommer även se till att 120 barn från skolan får komma och prova på olika idrotter hos oss inom kort.

Jag tycker att detta är ett väldigt bra och viktigt projekt som fångar upp olika delar av IFU Arenas CSR-arbete: Vi aktiverar barn och seniorer, barnen får träffa bra förebilder inom idrotten samt att barn och seniorer får mötas och ta intryck av varandra. Vi kan genomföra det här tack vare våra CSR-partners, säger Daniel Gustafson, Evenemangs- och Försäljningschef på IFU Arena.

Caroline Hoffstedt, kommunalråd med ansvar för idrott och fritid i Uppsala Kommun kommer inviga utställningen 12/2.

Det här visar på något av det finaste med vårt föreningsliv i Uppsala. Genom bra samarbete får våra barn möjlighet att upptäcka idrotten på nya sätt samtidigt som föreningarna får möjlighet att visa upp sina verksamheter, säger Caroline Hoffstedt (S), kommunalråd Uppsala kommun.

​Daniel Gustafson, Evenemangs- och Försäljningschef IFU Arena
​Mobil: 073-516 00 47