IFU Arena är Kranmärkt!

Sedan starten 2016 har IFU Arena på Gränby sportfält strävat efter att vara hållbara och klimatsmarta och att det ska genomsyra hela verksamheten. Att arenan är byggd med en stomme trä och har solceller på taket minskar vår klimatpåverkan avsevärt. Det är även en självklarhet att ha laddningsstationer för elbilar på parkeringen och att hjälpa våra föreningar att anordna olika former av insamlingar och loppmarknader, för att återanvända så mycket sportutrustning som möjligt.

Under de år vi har haft vår lunchservering har det även varit självklart att servera kranvatten till våra ätande gäster, istället för buteljerat vatten som oftast transporteras lång väg. Vi har ett fantastiskt kranvatten i Uppsala som håller mycket hög kvalitet och möjliggör att vi kan servera ett färskt och nyttigt vatten, utan en enda förpackning eller transport!

Även om vi sedan starten har uppfyllt grundkraven från organisationen Svenskt Vatten och deras Kranmärkt känns det bra att vi nu är certifierade. Dels för att kunna visa våra kunder på plats i Arenan att vi tillsammans gör skillnad men också för att förhoppningsvis inspirera fler aktörer i Uppsala att gå över till kranvatten.

Vi är övertygade om att kunna bevisa, både för oss själva och andra, att kranvattnet i Uppsala är ett utmärkt val även för de mest kräsna gästerna. Swedish Open i Badminton avgörs hos oss i mitten av januari nästa år och då kommer ca 350 elitspelare från världens alla hörn och de är vana att alltid ha tillgång till buteljerat vatten, likt många andra idrottare från länder med sämre kranvattenkvalitet. Vi kommer istället erbjuda dem vårt kranvatten i tävlingsarenan och spelarlounger!

Tveka inte att kontakta oss om du vill veta mer om hur vi arbetar och vad det innebär att vara Kranmärkt.

• arena
  • kranmärkt