980 nya platser på IHM:s korta kurser inom yrkeshögskolan

Under nästa år kommer IHM Business School att erbjuda tio korta kurser inom yrkeshögskolan, varav sex är helt nya koncept. Det står klart efter Myndigheten för yrkeshögskolans beslut om vilka YH-kurser som ska erbjudas under nästa år. Totalt kommer IHM att erbjuda 980 nya utbildningsplatser på YH-kurser.

– Behovet av att uppdatera våra kompetenser under hela yrkeslivet blir alltmer kritiskt, samtidigt som många får allt mindre tid för utbildning på jobbet. Våra satsningar på kortare distansutbildningar ger medarbetare fler möjligheter att utveckla sin kompetens samtidigt som vi stärker företagens konkurrenskraft, säger Tommy Persson, tillväxtchef på IHM Business School.

Under nästa år kommer IHM erbjuda 980 nya utbildningsplatser på korta YH-kurser. De nya utbildningsplatserna kommer bland annat att erbjudas inom AI-driven marknads- och kommunikationsutveckling, e-handel och cirkulär affärsutveckling. Alla nya utbildningar ingår i utbildningsområden som är prioriterade av Myndigheten för yrkeshögskolan eftersom de anses vara särskilt viktiga för Sveriges kompetensförsörjning.

Totalt kommer IHM erbjuda 1 230 utbildningsplatser på YH-kurser under hösten 2022 och våren 2023. 480 platser kommer att erbjudas på IHM:s korta YH-kurser redan under hösten 2022.

– Vi är stolta och glada över beskedet från Myndigheten för yrkeshögskolan. Genom att erbjuda utbildningar som möter företagens faktiska behov vill vi bidra till näringslivets kompetensförsörjning och se till att fler medarbetare får möjlighet att utvecklas under hela arbetslivet, säger Maria Dagermo, upphandlingschef på IHM Business School.

Sju av tio svenska företag, 72 procent, har svårt att få tag på rätt kompetens enligt statistik från Svenskt Näringslivs rekryteringsenkät. En kartläggning från Företagarna visar att drygt fyra av tio företag, 43 procent, anser att befintlig personal – om de får rätt kompetensutveckling – skulle kunna utföra de arbetsuppgifter som man försöker rekrytera ny personal till.

IHM:s utbud av korta YH-kurser i höst
(nya utbildningar i kursiv stil)

• AI-driven marknads- och kommunikationsutveckling
  • Cirkulär affärsutveckling
  • Customer Experience Management
  • E-Commerce B2B
  • E-Commerce Supply & Demand Chain
  • Martech & Inbound Marketing
  • Affärsutveckling Unified Commerce
  • Digital & Social selling
  • E-commerce Coordinator
  • Hållbarhet inom e-handeln
  • Konceptutveckling Digitala event
  • Public Bid Manager
  • Revenue Management för besöksnäringen

Tre tips om kompetensutveckling:

1. Avsätt tid varje vecka. Många upplever tidsbrist som det största hindret för kompetensutveckling. Genom att avsätta arbetstid varje vecka – exempelvis för att delta på ett seminarium eller ta del av ny forskning inom ditt yrkesområde – ökar du chanserna för att det verkligen blir av.

2. Vässa din digitala kompetens. Den pågående digitaliseringen påverkar alla branscher. Därför är det klokt att utveckla din digitala kompetens, till exempel genom att lära dig mer om digitala arbetsverktyg eller hur digitaliseringen påverkar samhällsutvecklingen i din bransch.

3. Ha en dialog med din arbetsgivare. Alla arbetsgivare har ett ansvar för att deras medarbetare får tillgång till kompetensutveckling. Den nya reformen av Lagen om anställningsskydd, LAS, innebär dessutom att det ansvaret utökas. Se därför till att ha en löpande dialog med din arbetsgivare om hur du kan utveckla din kompetens.

För mer information, kontakta:
Tommy Persson, tillväxtchef, +46 313 35 23 48, tommy.persson@ihm.se
Maria Dagermo, upphandlingschef, +46 406 01 23 20, maria.dagermo@ihm.se
Linda Thyrén, marknads- och kommunikationschef, 070-450 01 45, linda.thyren@ihm.se

Tommy Persson

Maria Dagermo

Här kan du följa oss:
Ihm.se

IHM Business School är en privat affärsskola med ett brett utbud av öppna program och kurser inom affärsutveckling, ledarskap, ekonomi, försäljning och marknadsföring. Verksamheten bedrivs vid IHM:s egna skolor i Stockholm, Göteborg och Malmö samt digitalt och på plats hos våra kunder. Sedan starten 1966 har drygt 50 000 personer examinerats från IHM. Vårt uppdrag är att erbjuda människor och företag affärsutbildningar och samarbeten som är till nytta nu och i framtiden.

Regioner

IHM Business School är en privat, fristående affärsskola helägd av den ideella stiftelsen IHM. Verksamheten bedrivs vid egna skolor i Stockholm, Göteborg och Malmö och ute hos våra kunder. Vi utvecklar kompetensen som utvecklar näringslivet. Vårt uppdrag är att erbjuda människor och företag affärsutbildningar och samarbeten som är till nytta nu och i framtiden. Våra primära kompetensområden är inom marknadsföring, affärsutveckling, ledarskap, verksamhetsstyrning, försäljning och affärsekonomi. Vi formar och låter oss formas av omvärlden mitt i ett internationellt näringsliv som är under ständig förändring.

Linda Thyrén

Presskontakt CMO 031 335 20 06
Mats Engström

Presskontakt Kompetensutvecklingsexpert IHM Business School

Business skills of tomorrow

IHM Business School erbjuder affärsutbildningar för människor som vill utvecklas mot tydliga mål och skapa resultat i sin yrkesroll. Våra program formas av näringslivets krav på aktuell kunskap och färdigheter inom marknadsföring, ledarskap, affärsekonomi och försäljning.

Vi erbjuder öppna utbildningar och skräddarsydda program för människor, företag och organisationer, på heltid och parallellt med jobb.

Verksamheten bedrivs vid egna skolor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Kalmar och Umeå. Sedan starten 1966 har drygt 50 000 personer examinerats från IHM.

IHM Business School är en privat, fristående affärsskola ägd av den ideella stiftelsen IHM.