Barockens hemligheter: Konsert med Pizzic'Arco

Barockens hemligheter: Konsert med Pizzic'Arco

Vår upptäcktsresa genom ”Barockens hemligheter” fortsätter. Under det tredje tillfället, 11 mars kl. 17, kommer Ensemble Pizzic’Arco spela en konsert för mandolin, colascione, cembalo och violin med toner som hördes på Neapels gator under 1700-talet.

Konsertens program består av komponeringar för mandolin och stränginstrument av kompositörer från Kampanien från Sjuttonhundratalets mitt, vars manuskript återfinns i Gimosamlingen på biblioteket Carolina Rediviva på Uppsala Universitet. Manuskripten kom till Sverige tack vare en ättling till en svensk hugenotterfamilj, Jean Lefebure, under hans europeiska tour 1758-1763.

Gimosamlingens manuskript är ett underbart exempel på den ”galanta stilen” och den så kallade Neapolitanska skolan. Det är stycken som är komponerade för att spelas även av amatörer, för ”konversationer vänner emellan” inom hemmets väggar, eller även bara för personlig njutning. Det handlar om ett repertorium som spreds, spelades och lyssnades på i tidens största europeiska huvudstäder, vilket är ett bevis på hur tidens Europa präglades av levande utbyten tack vare den upplysta aristokratin och den uppkommande rika artistiska och företagsamma borgerskapets kontakter. Studien av manuskripten har gjorts tack vare ett samarbete mellan Uppsala Universitet, Departementet för Utbildningskunskap på Bologna Universitet, Accademia Mandolinistica Napoletana och Fondazione Pietà dei Turchini. Projektet har även lett till inspelningen av albumet “Il mandolino a Napoli nel ‘700”.

Innan konserten, kl. 17, kommer forskarna Anna Rita Addessi och Lars Berglund hålla en presentation om manuskripten i Gimosamlingens historia.

Kvällens program

• kl. 17
    Il mandolino a Napoli nel ‘700 (Mandolinen i Neapel på 1700-talet)
    Anna Rita Addessi, Alma Mater Studiorum – Bologna Universitet
    Lars Berglund, Uppsala Universitet
  • kl. 18
    Ensemble Pizzic’Arco
    -Monika Toth, Csenge Orgovàn (violin)
    -Raffaele Vrenna (cembalo)
    -Luca Tarantino (calascione)
    -Mauro Squillante (mandolin)

Konsertprogram

• Carlo Cecere
    Concerto per mandolino e archi in La maggiore (GIMO 60)
    Allegro ma non presto – Largo – Grazioso
  • Vito Ugolino
    Concerto per mandolino e archi in Sol maggiore (GIMO 297)
  • Gaspare Gabellone
    Concerto per mandolino e archi in Fa maggiore (GIMO 88)
  • Domenico Gaudioso
    Concerto di mandolino a solo con violini e basso (GIMO 58)
  • Giuseppe Giuliano
    Sinfonia per mandolino (GIMO 153)
    Maestoso – Larghetto – Allegro

Ensemble Pizzic’Arco är en nyformad grupp som har gett ut en Stradivarius-CD vid namn “Simpatica Follia”, dedikerad till triosonater med bas av Emanuele Barbella. De har gjort flertalet spelningar i Europa och väljer att utföra dessa med en musikeruppsättning med generalbas utan cello, utan använder calascione och cembalo för att skapa de gatuljud som Grand Tour-resenäerna kunde höra till då de nådde Neapel.