IKEA behåller sin plats i svenskarnas förtroendetopp

IKEA kom på fjärde plats i Medieakademins årliga undersökning Förtroendebarometern. Sex av tio svenskar känner stor tillit till IKEA varumärket.
– Det är fantastiskt kul att svenskarna har så högt förtroende för oss, det betyder otroligt mycket. Jag hoppas att det är ett resultat av att vi gör rätt saker och är öppna och transparenta med det, säger Daniela Rogosic, kommunikationschef vid IKEA Retail Sverige.

I den årliga undersökningen Förtroendebarometern, gjord av Medieakademin, har 1200 svenskar deltagit. IKEA knep fjärdeplatsen framför andra kända varumärken som SVT, Skatteverket och Polisen. 61 procent av deltagarna i undersökningen känner sig trygga när de kontaktar IKEA.
– Det värmer att svenskarna har högt förtroende för IKEA. Vi har haft ett starkt fokus på kundbemötandet under några år och det här blir en morot för oss att fortsätta vårt arbete, säger Daniela Rogosic.

Hon berättar att de är väldigt måna om att kunden ska ha insyn i företaget. De har valt att vårda relationen med sina konsumenter genom att berätta mer om vad och hur IKEA gör saker.
– Vi berättar bland annat hur vi jobbar med att till exempel ta fram produkter, från idé till varuhus, det vill säga hur vi jobbar genom hela värdekedjan - design, materialval, produktion, distribution och försäljning. Jag tror att det uppskattas bland svenskarna som är väldigt medvetna konsumenter idag, säger hon.

Samhällsnyttigt företagande
IKEA Sverige motiveras av att kunna bidra till samhället ur olika samhällsnyttiga perspektiv. Många svenskar har dessutom en nära relation till varumärket eftersom en IKEA möbel finns i nästan varje hem.
– Vi har en vision om att skapa en bättre vardag, genom att göra funktionella och snygga produkter till låga priser som är tillgängliga för många, samtidigt som de är tillverkade ur ett hållbarhetsperspektiv, säger Daniela.

Förutom att familjer runtom i landet kan få ett funktionellt och trivsamt hem, är IKEA varuhusen runt om i landet engagerade i att skapa både arbetstillfällen och praktikplatser.
– Varje IKEA varuhus sysselsätter cirka 300 personer, det största upp emot 1000 och vi jobbar aktivt med att ge människor som är utanför jobbmarknaden en chans att komma in i arbetslivet, säger Daniela.

Tack vare hårt jobb behåller IKEA sin toppranking i Förtroendebarometern, tillsammans med SR, Systembolaget, universitet och högskolor.

Pressjour IKEA-koncernen Sverige

Presskontakt Pressjour för journalister och nyhetsmedia 0476-44 07 70

Presslån och pressbilder på produkter

Presskontakt Vänligen mejla era önskemål