IKEA återkallar SLADDA cykel på grund av fallrisk om drivremmen går av

IKEA har blivit informerad och rekommenderad av IKEAs leverantör, en av de största i branschen, att återkalla SLADDA cykel på grund av ett problem med drivremmen. Drivremmen kan plötsligt gå av vilket kan orsaka fallrisk. IKEA har tagit emot elva rapporter om sådana incidenter, med två lättare personskador. Därför återkallar IKEA som säkerhetsåtgärd alla SLADDA cyklar och uppmanar kunderna att sluta använda cykeln.

SLADDA cykel har tilldelats designpriset Red Dot Design Award och har sedan säljstarten i augusti 2016 sålts på 26 marknader.

– Med SLADDA ville vi skapa en hållbar, urban transportlösning och vi är stolta över den. Vi vet också att många kunder uppskattar sin SLADDA cykel. Att behöva återkalla cykeln är jättetråkigt men för oss kommer säkerheten för våra kunder alltid i första hand, säger Daniel Jimenez, Business Area Manager, IKEA of Sweden.

Kunder som har en SLADDA cykel uppmanas att sluta använda den och återlämna den till valfritt IKEA-varuhus för att få tillbaka de pengar man har betalat. Återbetalning fås även för tillbehör som är specifikt designade för SLADDA. Alla kunder ombeds att ta med kvitto eller kontoutdrag för köpet. Ifall varken kvitto eller kontoutdrag finns tillgängligt, ber vi kunderna kontakta oss för en individuell prövning.

IKEA ber om ursäkt för eventuella besvär och vill tacka alla kunder för deras förståelse.

För mer information, se IKEA.se eller kontakta IKEA kundservice på 0775-700 500.

Media hänvisas att kontakta IKEA-koncernen i Sveriges pressjour, 0476-44 07 70.

• produkter och inspiration

OM IKEA I SVERIGE

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, ett Service och Pick-up, en kökspop-up samt e-handel i Sverige. Varuhusen hade 38,1 miljoner besök och hemsidan 90 miljoner besök under verksamhetsåret 2017. I Sverige finns cirka 11 000 medarbetare inom IKEA-koncernen, varav cirka 8 200 inom varuhusorganisationen. www.IKEA.se.twitter.com/IKEASverige

Felix Östman