Rum för livet i den nya IKEA katalogen 2018

Idag har IKEA katalogen 2018 Sverigepremiär. Katalogen tar avstamp i temat Rum för livet och fokuserar på det rum där mycket av livet händer: vardagsrummet. Det handlar om att strunta i konventioner och inreda efter det man älskar att göra och som man vill leva.

Vardagsrummet är hemmets naturliga samlingsplats – här finns plats för allt från vila och yoga till filmkvällar och livliga fester. IKEA katalogen 2018 vill inspirera människor att möblera rum för det som är viktigt i livet.

- Med IKEA katalogen vill vi dela med oss av den heminredningskompetens och kunskap vi har om människors liv hemma, deras behov och drömmar. Vi genomför kontinuerligt undersökningar, intervjuer och hembesök för att lära och inspirera av boende i städerna runt våra varuhus. För oss är det viktigt att vara relevanta där vi verkar, säger Susanne Koerfer, inredningschef IKEA Sverige.

IKEAs ambitiösa hållbarhetsagenda är tydlig även i IKEA katalogen som berättar om innovativ produktutveckling där ODGER stol, tillverkad av återvunnen plast och förnybart trä, är ett exempel. Stolen monteras med bara ett klick utan beslag och verktyg, allt för att göra det enklare för kunden.

- I årets IKEA katalog finns inspirerande heminredningslösningar för att förnya och förlänga livet på befintliga möbler, exempelvis genom ett nytt sofföverdrag, ett par nya ben till sängen eller nya ÖSTERNÄS läderhandtag till byrån. Alternativen för att göra IKEA möblerna mer personliga är många, det är bara kreativiteten som sätter gränser, säger Susanne Koerfer, inredningschef IKEA Sverige

IKEA lanserar nyheter kontinuerligt under hela året och katalogen 2018 innehåller över hundra produktnyheter. Några exempel är flexibla VIMLE modulsoffa som erbjuder många kombinationsmöjligheter, stilrena VEDBO fåtölj och YPPERLIG kollektion skapad i samarbete med det danska designföretaget Hay (säljstart 6 oktober 2017).

IKEA katalogen 2018 har Sverigepremiär idag den 17 augusti och börjar distribueras till hushållen i nästa vecka. Den digitala versionen kan upplevas både online och som app med fördjupad information och inspiration i filmer, förhandsvisningar och extramaterial.

IKEA katalogen 2018 har 328 sidor, trycks i 203 miljoner FSC-certifierade exemplar och översätts till 35 språk.

Vad gör svenska folket i vardagsrummet?

På IKEA drivs vi av vår nyfikenhet på livet hemma. Därför har vi tillsammans med Sifo undersökt svenska folkets mänskliga, märkliga och ibland pinsamma beteenden i vardagsrummet. Upplev den rikstäckande undersökningen ”Allt du inte vill veta om livet i vardagsrummet” här: www.IKEA.se/JagHarAldrig

Mer information, bilder och filmmaterial hittar du på:www.ikea.se/press

Vill du bläddra i den digitala IKEA katalogen 2018, hittar du den här:

www.ikea.se/katalogen2018 (gäller från och med kl 09:00)

• heminredning
  • ikea koncernen i sverige
  • produkter och inspiration

OM IKEA I SVERIGE

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA varuhus, ett Service och Pick-up samt e-handel i Sverige, varuhusen hade 38,1 miljoner besök och hemsidan 85,7 miljoner besök under verksamhetsåret 2016. I Sverige finns ca 11 000 medarbetare inom IKEA koncernen, varav ca 7000 inom varuhusorganisationen. www.IKEA.se.

Tina Björeman

Presskontakt Pressansvarig heminredning IKEA-koncernen Sverige Mediefrågor om produkter och heminredning