Starkt år med fokus på att göra IKEA mer tillgängligt

När verksamhetsåret 2017* summeras står det klart att IKEA-koncernen i Sverige gör ännu ett starkt försäljningsår. IKEA förbättrar förra årets rekordhöga nivåer i antal besök och omsättning. Med 16,4 miljarder SEK visar IKEA på en tillväxt på ca 1 procent i den totala försäljningen.

- Vi är glada och stolta över att vi lyckats med ännu ett fantastiskt år, där vi till och med förbättrar förra årets rekordnivåer. Vi gör det samtidigt som vi har fortsatt att sänka priserna på våra produkter, ökat kundnöjdheten och förbättrat kundupplevelsen genom att göra IKEA mer tillgängligt. Bland annat har vi öppnat en ny kökspop-up i Stockholms innerstad, implementerat ett nytt ”beställ och hämta-koncept” i varuhusen, samt genom IKEA Place, vår Augemented Reality-app, öppnat upp dörren på glänt till framtidens sätt att handla, säger Håkan Svedman, landschef IKEA-koncernen i Sverige.

Den stora förflyttningen under året sker inom E-handeln där antal besök på ikea.se överstiger 90 miljoner under året, en ökning med över fem miljoner från föregående verksamhetsår. E-handelsförsäljningen landade på 672 miljoner SEK, vilket motsvarar en tillväxt på tolv procent.

- Vi ser en förändring i kundernas beteende när det gäller att handla. Våra varuhus fortsätter att fylla en viktig funktion som basen för inspiration och shopping, men det vi märker i allt växande utsträckning är att många kunder vill sköta hela, eller delar av, köpet via datorn eller mobilen, vilket vi gör allt vi kan för att anpassa våra tjänster, kanaler och erbjudanden efter, säger Håkan Svedman.

IKEA-koncernen internationellt

För räkenskapsåret 2017 rapporterar den globala IKEA-koncernen (INGKA Holding B.V) en sammanlagd försäljning på €34,1 miljarder. Justerat för valutaeffekter ökade försäljningen mot föregående år med 3,8 procent. Den positiva försäljningsutvecklingen noteras i en klar majoritet av de sammanlagda 29 marknaderna på vilka IKEA-koncernen idag är verksam.

Vårt fokus framåt
1. Nå de många människorna

Vara trogen vår affärsidé och erbjuda heminredning med hög kvalité till de många människorna. Därför kommer vi fortsätta investera i lägre priser.
2. Komma närmare våra kunder
Vi ska erbjuda en fantastisk IKEA-upplevelse för de många människorna, där de befinner sig. E-handeln har en förväntat stark tillväxtkurva och vi ska fortsätta att vidareutveckla kanaler och tjänster så att IKEA kommer närmre kunden. Det ska vara inspirerande och enkelt att handla heminredning på IKEA när, var och hur än kunderna vill.
3. Ha en positiv inverkan på människor, samhället och planeten
Fortsätta resan mot att bidra till att göra världen till en bättre plats. Satsa vidare på cirkulär ekonomi och hållbar konsumtion, hjälpa våra kunder till att leva ett mer hållbart liv hemma, innovation och fortsatta investeringar inom hållbarhet.

Samlad fakta; IKEA-koncernens verksamhetsår i Sverige 2017

• Total försäljning uppgick till 16,4 miljarder SEK (inkl. IKEA Food, exkl. moms) Motsvarande siffra föregående år är 16,3 miljarder SEK.
  • Strax över 38 miljoner besök i varuhusen, samma nivå som 2016. IKEA-varuhuset i Kungens kurva hade flest besökare,med 3,6 miljoner besök under året.
  • 90 miljoner besök på ikea.se. Sex procents ökning, från 85 miljoner år 2016. För första gången kommer mer än 50% av trafiken från mobila enheter. Onlineförsäljningen landade på 672 miljoner SEK, vilket motsvarar en tillväxt på 12%.
  • Beställ & Hämta” finns idag på tio av våra 20 varuhus; Helsingborg, Älmhult, Kalmar, Jönköping, Bäckebol, Linköping, Västerås, Sundsvall, Umeå och Haparanda. ”Beställ & Hämta” gör det möjligt för våra kunder att handla på ikea.se och sedan hämta ut sin beställning i sitt varuhus - när det passar dem.
  • Både Textil och Kök gör rekordnoteringar ochär de två bäst säljande produktkategorierna under året.
  • Rum för livet” är en stor kommersiell satsning, där vardagsrumsytorna på samtliga 20 IKEA-varuhus gjordes om under våren och sommaren 2017.
  • IKEA Family passerade 100 miljoner medlemmar globalt under året, antal svenska Family-medlemmar är 2,9 miljoner, varav 1,9 miljoner är aktiva medlemmar, d.v.s. har använt sitt Family-kort under de senaste tolv månaderna.
  • IKEA Food är en viktig del av kundernas köpupplevelse på IKEAs varuhus. Försäljningen från restaurangerna slutade på rekordnivåer. Fokus framöver är att jobba ännu mer med hållbarhet kopplat till mat, där vi bland annat har som mål att minska vårt matavfall med 50% till 2020. 5,3 miljoner portioner köttbullar serverades under året.
  • IKEA-koncernen i Sverige fortsätter resan mot att bli resurs- och energioberoende. Under året har vi bl.a. lanserat textilåtervinning på varuhusen, erbjuder allt fler produkter tillverkade av återvunnet material, lanserade ”Energifallet” (en hållbarhetsutbildning för högstadiet som nominerades till Unesco-Japanpriset 2017). Sedan tidigare äger IKEA-koncernen också 46 vindkraftverk i Sverige med en total effekt på 132 MW vilket överstiger koncernens samlade förbrukning i Norden.

*IKEA-koncernen har brutet räkenskapsår, vilket innebär att verksamhetsåret sträcker sig mellan 1 sep – 31 aug.

• produkter och inspiration
  • ikea som arbetsgivare

OM IKEA-KONCERNEN I SVERIGE

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus i Sverige, men det finns även ett Service och Pick-up, en köks pop-up, samt möjligheten till E-handel. Varuhusen hade 38 miljoner besök och hemsidan över 90 miljoner besök under verksamhetsåret 2017. IKEA-koncernen i Sverige har 11 500 medarbetare, varav ca 8000 arbetar inom varuhusorganisationen.
Läs mer på www.ikea.se

Jakob Holmström