SKGS: Ta beslut om svenska slutförvaret. Mikael Möller, chef näringspolitiska frågor på IKEM

SKGS: Ta beslut om svenska slutförvaret

70 procent av industrins elanvändning sker i södra och mellersta Sverige. Konkurrenskraftiga elpriser är en förutsättning för basindustrin. Regeringen behöver ta sitt ansvar och ta beslut om det svenska slutförvaret utan dröjsmål. Det skriver Johan Bruce, Energidirektör SKGS i dag i en debattartikel i Dagens Industri.

I debattartikeln lyfter Johan Bruce, Energidirektör SKGS, hur nedläggningen av kärnkraft har lett till ett kraftsystem med små marginaler och brist på planerbar produktion i södra Sverige. Samtidigt som regeringens oförmåga att ta beslut i frågan om slutförvaret nu riskerar att stoppa produktionen i de svenska kärnkraftverk som ännu finns kvar.

― SKGS är ett samarbete mellan IKEM, Skogsindustrierna, SveMin och Jernkontoret, vi på IKEM står därför bakom debattartikeln till fullo. För våra medlemsföretag är tillgång till planerbar el en överlevnadsfråga, säger Mikael Möller, chef för näringspolitiska EU frågor på IKEM.