Plastic Debate äger rum på Empack, Kistamässan, den 3 oktober kl. 13.15 - 14.00

The Plastic Debate – branschexperterna möts i glödhet debatt om plast

I mars röstades ett förbud mot engångsartiklar i plast igenom i EU. Förbudet omfattar plastartiklar som sugrör, bestick och bomullspinnar och börjar gälla redan 2021. Plastfrågan växer, ställer nya krav på företag och allmänhetens medvetenhet blir allt större. Att säkerställa en strategi för ett hållbart förhållningssätt till dina materialval är viktigare än någonsin.

Den 3 oktober på Kistamässan presenterar Empack The Plastic Debate, paneldebatten som lyfter utmaningarna och ger lösningarna på den världsomvälvande plastproblematiken. Representanter ifrån Sveriges främsta företag samlas för att gå på djupet i plastfrågan under ledning av den erfarne moderatorn Per-Stefan Gersbro.

Lena på IKEM framhåller vikten av att nyttja återvunnet material. Därtill framhäver hon plasten som ett av de bättre förpackningsmaterialen vilket också riktar fokus till att hitta lösningar för en cirkulär användning av plasten snarare än att fasa ut plasten som materialval.

”Plast är i många fall det bästa förpackningsmaterialet. För att minska miljöpåverkan ytterligare ska förpackningarna designas för återvinning samt innehålla mer återvunnen plast. IKEM vill att all plast återvinns. Då behövs samarbete i värdekedjan, nya lösningar och olika åtgärder. Därför är det positivt att det händer så mycket nu inom området” – säger Lena Lundberg, ansvarig plastråvarufrågor, IKEM.

Läs hela pressmeddelandet här