Charlotte Häger tilldelas 2021 års IKSU Idrottsvetenskapliga Pris till Jan Åmans minne.

Charlottes forskning har under lång tid fokuserat på rörelseförmåga, fysisk aktivitet och idrottsskador. Därtill, med en nydanande metodutveckling för att vidare studera effekten av neuromuskulär träning på motoriskt utförande och kontroll. Genom sitt fokus på bland annat på korsbandsskador, som är väldigt vanligt förekommande och drabbar alla åldrar men oftast unga idrottare, har hon bidragit med ny och viktig kunskap inom det idrottsvetenskapliga området om konsekvenser av idrottsskador på kort och lång sikt, principer för träning och bidragit till flertalet nya funktionella tester. Hennes forskning har därigenom bidragit till att förbättra behandlingsval och rehabilitering av skador, samt minska risken för nya skador. Häger har publicerat ett mycket stort antal artiklar inom det idrottsvetenskapliga området och erhållit stora anslag till sin forskning.

IKSU Idrottsvetenskapliga pris är ett pris som ursprungligen instiftades av bl. a Jan Åman när IKSU firade 50 år. Sedermera slogs priset ihop med en fond som skapades vid Jan Åmans bortgång 2016. Jan Åman var med och byggde upp IKSU, Idrottsklubben Studenterna i Umeå, och var under 34 år mycket engagerad i föreningen. Ett engagemang som han år 2000 förärades ett hedersdoktorat vid Umeå Universitet för.

Därav namnet IKSU Idrottsvetenskapliga pris till Jan Åmans minne

Anders Rebbling