Ekonomisk osäkerhet i IKSU och indragna elitbidrag!

De senaste veckornas utveckling av Coronaviruset har fått stor påverkan på idrottsföreningen IKSU:s verksamhet. Den ekonomiska prognosen för året är oroande och osäker.

Intäkterna minskar samtidigt som kostnaderna inte kan minskas i samma takt. Detta gör att föreningen och det helägda bolaget har en trängd ekonomisk situation.

Ett åtgärdspaket sätts in för att hitta en hållbar ekonomisk situation och det innebär bl. a förändringar inom ramen för vår elitverksamhet.

IKSU:s styrelse har beslutat att elitidrotten inom IKSU får ett begränsat ekonomiskt utrymme under en tid. Elitidrottsbidragen som beviljats inför verksamhetsåret 2020 stoppas tillsvidare.

Detta drabbar IKSU:s volleybollsektion och innebandysektion. Det trängda läget innebär att föreningen inte kan tillhandahålla ekonomiskt stöd för de sektioner som under året inte har tillräckliga resurser. Det innebär naturligtvis stora konsekvenser för viss elitverksamhet.

IKSU volleyboll kommer tillsammans med förbundet och sponsorer att försöka hitta lösningar så att spel i Elitserien ändå kan ske, men här finns idag en stor osäkerhet.

IKSU innebandy drabbas hårt eftersom spel i Superligan kräver stora ekonomiska resurser. IKSU innebandy har under många år haft ett stort stöd från IKSU vilket gör att situationen blir extra kännbar. En fortsatt satsning i den yppersta världseliten och som Sveriges bästa lag känns i detta läge svår.

Det är med stor sorg och smärta som vi ser hur krisen drabbar hela idrottssverige och även IKSU. Vårt ansvar i denna stund är dock att prioritera att driva en verksamhet som gör att IKSU håller i det långa perspektivet. Vi jobbar för att så många av våra medlemmar som möjligt ska ha kvar sin förening även i framtiden.

Umeå den 1 april 2020.

Anders Rebbling