​IKSUs dokumentär på TV4 Play

Sveriges innebandykanal börjar sända ”Vägen till globen”

Ett av världens bästa innebandylag, IKSU från Umeå, har den här säsongen dokumenterat matcher, träningar och fritid i den egna dokumentärserien ”Vägen till Globen”.
Avsnitten har släppts varje fredag, på föreningens egen Youtube-kanal, och från och med den här veckan inleder IKSU-tjejerna ett samarbete med Sveriges innebandykanal TV4.
– Det känns helt rätt att jobba med TV4 i den här serien. De är den mediaaktör som bryr sig allra mest om innebandy – och tillsammans kan vi nå ännu fler som vill följa IKSU och innebandy generellt, säger Jocke Sjöström, sportchef för IKSU.

”Vägen till Globen” är en road-movie med SM-finalerna i Globen den 22 april som given slutdestination. Varje avsnitt är cirka fem minuter långt och behandlar alla sidor av idrottslivet för tjejerna i IKSU.

– Det känns väldigt glädjande att kunna visa IKSU-dokumentären på TV4 Play. Att komma riktigt nära ett av världens bästa klubblag är godis både för innebandynördar och allmänt idrottsintresserade. Bilderna och rösterna från IKSUs allra heligaste kommer att ge guldjakten en helt ny dimension, säger Micael Fasth, redaktör på TV4.

– Tjejerna är målmedvetna elitidrottare men samtidigt unga människor som är vana att kommunicera med bilder och filmer, och därför är de det perfekta laget för att skapa sin egen dokumentär på det här sättet. Spelarna blir allt bättre på att filma och dokumentera och vi som tittare kommer närmare och närmare laget för varje avsnitt, säger Malin Nilsson, spelare själv i IKSU tills för två år sen och nu social media-manager för klubben.

Hittills har ”Vägen till Globen” sänt avsnitt som ”Laget med allt att förlora”, ”Jag kommer ihåg att jag hatade dig” och ”Pixbos tränare. Ett svin?”.
Och oavsett om IKSU tar sig hela vägen till SM-final eller inte kommer dokumentärserien att sända sitt sista avsnitt efter finalerna i Globen, den 22:e april.
Det finns det alla anledningar att se fram emot.

Kolla in säsongens alla avsnitt på TV4 Play eller IKSUs Youtube-kanal – och följ tjejernas resa mot Globen, varje fredag eftermiddag.

Kontakt:
Malin Nilsson