Talang till IKSU innebandy

Nu har IKSU gjort klart med Sirius (fd FBC Uppsala) profilforward Ellinor Berling, född 1996. Säsongen 2016/2017 gjorde Ellinor 23 poäng på 24 matcher, varav 16 mål.

Ursprungligen kommer Ellinor från KAIS Mora, där hon plockades upp i A-laget redan som 16-åring. Under tiden i Mora vann hon SM- och EC-guld 2015. Förutom det har hon också 12 U19-landskamper på meritlistan, något som kröntes med VM guld 2015. Ellinor Berling tillhör också landslagets Topp & Talang-grupp.

– Vi har länge haft ögonen på Ellinor, trots sin relativ unga ålder är hon är rejält etablerad i SSL och kan spela på många olika positioner. Därmed passar hon bra in i vårt lag, säger Jocke Sjöström, klubbchef IKSU innebandy.

Att det blev Umeå och spel i IKSU för Ellinor Berling är en kombination av universitetsstudier, hon ska läsa till civilekonom, och den utvecklande innebandymiljön IKSU kan erbjuda.

– Ja, bitarna ramlade verkligen på plats. Både jag och min pojkvän ska plugga i Umeå, och att spela i IKSU blir en häftig utmaning. Sedan tiden i U19-landslaget och spel i SSL känner jag även några av spelarna i laget, så det här känns väldigt bra, säger Ellinor Berling.

Ellinor Berling är redan på plats i Umeå och har inlett träningen med sina nya lagkamrater. IKSU inleder årets tävlingsspel med deltagande i Umeå Scandic Cup i månadsskiftet augusti/september.

• Dalarna