ImagineCare i samarbete med MedHelp för att utveckla en god och nära vård

ImagineCare i samarbete med MedHelp för att utveckla en god och nära vård

ImagineCare, Sveriges marknadsledande plattform för egenmonitorering, har ingått ett samarbetsavtal med MedHelp, Sveriges ledande aktör inom sjukvårdsrådgivning. Genom samarbetsavtalet kan fler erbjudas monitorering samt hälsofrämjande råd och stöd för egenvård där tryggheten är som störst – i hemmet, sommarstugan eller på jobbet.

”Samarbetet mellan oss och MedHelp bygger på en gemensam syn på nära och god vård. Tillsammans kommer vi att kunna erbjuda samtliga aktörer, från regioner och kommuner till företagshälsovård och försäkringsbolag, möjligheten att jobba med förebyggande vård och egenvård genom monitoreringsstöd", säger Annette Brodin Rampe, vd på ImagineCare.

Samarbetsavtalet gör det möjligt för ImagineCare och MedHelp att erbjuda tjänster och produkter från båda parter. Det vill säga att ImagineCares kunder kan erbjuda sina patienter och kunder monitorering och rådgivning dygnet runt medan MedHelp kan erbjuda sina kunder monitorering via ImagineCares plattform.

ImagineCares lösning bygger på principerna för Nära Vård konceptet, att vård ges på lika villkor och att den med störst behov ska få vård först. Lösningen består förenklat av tre delar; en användarvänlig patientapp som kommunicerar med mätinstrument, en teknisk plattform som med en inbyggd logik analyserar patientens data, och slutligen en klinisk översikt där vårdpersonalen kan monitorera och kommunicera med patienten. Med hjälp av den inbyggda logiken kan vårdpersonalen lätt se, prioritera, involvera och anpassa insatserna efter vad som är viktigt för varje individuell patient. Genom den automatisering som sker via plattformen kan vårdpersonalen även avlastas vid enklare förfaranden.

MedHelp är Sveriges i särklass största och effektivaste aktör inom sjukvårdsrådgivning och var även de första att erbjuda tjänsten Vårdoperatör som innebär att företagets sjuksköterskor fungerar som ett komplement till befintlig vård och vårdar, hjälper och vägleder patienten då hen befinner sig i hemmet. Företagets tjänster används i dag av flera regioner och cirka 500 företag och organisationer. ”Våra samarbetsdiskussioner med ImagineCare har präglats av en gemensam önskan om att sätta patienten i centrum. Genom det här samarbetet kan vi öka tryggheten för människor med kroniska sjukdomar genom att erbjuda monitorering dygnet runt”, säger Björn Arkinger, affärsområdeschef Vårdtjänster på Medhelp.

ImagineCares lösning inkluderar hela människan. Genom att regelbundet följa upp livskvalitet och levnadsvanor kan hälso- och sjukvårdpersonalen erbjuda stöd för förändring eller hjälpa patienten vidare. Genom plattformen möjliggörs uppföljning av ett brett spektrum av både hälsoaspekter och kroniska diagnoser, samt även multisjuka patienter.

”Vi bygger en ny patientcentrerad infrastruktur för framtidens hälso- och sjukvård. Vi vill stötta vården att kunna möta patienten på deras villkor och ge dom verktygen för att ta kontroll över sin egen hälsa. Med detta samarbete har vi tagit ytterligare ett steg på vägen till en modernare vård. Tillsammans kan vi arbeta för att förverkliga Sveriges vision om e-hälsa 2025", avslutar Annette Brodin Rampe.

Kategorier

ImagineCare är en marknadsledande aktör inom digital hälsomonitorering av patienter, så kallad egenmonitorering. ImagineCares datadrivna plattform skapar förutsättningar för hälsofrämjande och förebyggande egenvård. Människor med kroniska sjukdomar, såsom bland annat hjärtsvikt och diabetes, ges stöd där tryggheten är som störst – i hemmet eller var än patienten befinner sig.

ImagineCare inkluderar hela människan. Genom att regelbundet följa upp livskvalitet och levnadsvanor kan hälso- och sjukvårdpersonalen erbjuda stöd för förändring eller hjälpa patienten vidare. Genom vår lösning möjliggörs även nya arbetssätt för vården – med ökad trygghet och delaktighet i den egna vården som ett resultat. Vårt mål är att människor ska kunna ta kontroll över sin egen hälsa och på sikt samtidigt minska vårdkonsumtionen i samhället. Du kan läsa mer om företaget och plattformen på www.imaginecare.se.

Cecilia Meller

Presskontakt Kommunikationschef +46 791 039 039

Välkommen till ImagineCare!

ImagineCare är ledande inom egenmonitorering, en digital vårdplattform där patienten skickar in sina värden hemifrån med direktkontakt till vårdgivaren via en app. Vår lösning har utvecklats med vårdpersonalen och patienterna i fokus och är en nyckel i omställningen till Nära vård.

ImagineCare
Olof Palmes gata 11